Brändin johtamisen ja siirtohinnoittelun haasteet : case: Battery® Energy Drink
Tuominen, Harry (2013)
Tuominen, Harry
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515551
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin johtamisen ja siirtohinnoittelun haasteita Oy Sinebrychoff Ab:n Battery® Energy Drink –energiajuoman kannalta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Battery® Energy Drink -brändin johtamiseen ja siirtohinnoitteluun liittyviä sekä konsernin sisäisiä että konsernin ulkopuolisia haasteita. Opinnäytetyö tehdään Oy Sinebrychoff Ab:n vientiosastolle toimeksiantona.
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään brändin johtamisen eri näkökulmiin ja siirtohinnoittelumenetelmiin. Teoreettinen viitekehys perustuu brändin johtamista käsittelevään kirjallisuuteen, siirtohinnoitteluun liittyvään kirjallisuuteen sekä Carlsberg–konsernin omiin dokumentteihin.
Empiriosuuden tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa puolijäsenneltyihin teemahaastatteluihin osallistuivat Oy Sinebrychoff Ab:n vientijohtaja Jukka Leskinen sekä Batteryn® kansainvälinen tuotepäällikkö Heidi Kivimaa. Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta annettiin kehitysehdotuksia Oy Sinebrychoff Ab:lle Battery® Energy Drink -brändin kannalta.
Tutkimuksessa selvisi, että nykyinen kustannusvoittolisä siirtohinnoittelumenetelmä ei ole kannattava eikä motivoiva Batteryn® vientitoimintaa tai brändin johtamista ajatellen.
Oy Sinebrychoff Ab:n tulisi muuttaa nykyistä siirtohinnoittelumenetelmää markkinahintalähtöisempään soveltuvin osin, jotta Battery® Energy Drink -energiajuomaan liittyvät liiketoimet tulisivat kannattavimmiksi sekä brändin johtaminen helpottuisi muiden toimenpiteiden ohella
Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään brändin johtamisen eri näkökulmiin ja siirtohinnoittelumenetelmiin. Teoreettinen viitekehys perustuu brändin johtamista käsittelevään kirjallisuuteen, siirtohinnoitteluun liittyvään kirjallisuuteen sekä Carlsberg–konsernin omiin dokumentteihin.
Empiriosuuden tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa puolijäsenneltyihin teemahaastatteluihin osallistuivat Oy Sinebrychoff Ab:n vientijohtaja Jukka Leskinen sekä Batteryn® kansainvälinen tuotepäällikkö Heidi Kivimaa. Teoriatiedon ja tutkimuksen pohjalta annettiin kehitysehdotuksia Oy Sinebrychoff Ab:lle Battery® Energy Drink -brändin kannalta.
Tutkimuksessa selvisi, että nykyinen kustannusvoittolisä siirtohinnoittelumenetelmä ei ole kannattava eikä motivoiva Batteryn® vientitoimintaa tai brändin johtamista ajatellen.
Oy Sinebrychoff Ab:n tulisi muuttaa nykyistä siirtohinnoittelumenetelmää markkinahintalähtöisempään soveltuvin osin, jotta Battery® Energy Drink -energiajuomaan liittyvät liiketoimet tulisivat kannattavimmiksi sekä brändin johtaminen helpottuisi muiden toimenpiteiden ohella