Sisäisen viestinnän muutos ja kehittäminen - case: Onninen Oy
Suihko, Päivi (2013)
Suihko, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214910
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten sisäistä viestintää kahdesta näkökulmasta, jotka ovat muutos ja kehittäminen. Sisäisen viestinnän muutoksen kannalta opinnäytetyö selvittää yritysten sisäiseen viestintään vaikuttaneita tekijöitä. Teknologian kehitys, yrityskulttuurin trendien vaihtelu, toimintaympäristön muutokset, sekä erityisesti viestintään suhtautumisen nykyaikaistuminen ovat tapahtuneet nopealla vauhdilla. Muutosten vauhti on tuonut yrityksille niin haasteita kuin mahdollisuuksia. Yrityksillä on nykyään enemmän paineita pysyä kehityksen mukana. Viestintään panostaminen on tärkeää, sillä yrityksiltä odotetaan nopeaa, laajaa ja jatkuvaa tiedotusta niin ulkoisen kuin sisäisen viestinnän osalta.
Sisäisen viestinnän sujuvuus vaikuttaa yrityksen toiminnan tehokkuuteen, sillä viestintä käsitetään kasvamassa määrin vuorovaikutteiseksi. Viestintäkanavien määrä on kasvanut varsinkin sähköisen viestinnän osalta ja tieto leviää nopeasti organisaatioissa. Tietotulva on yleinen ongelma yrityksissä, mutta tietovaje on yhtä vaarallista. Henkilökunta on pidettävä ajan tasalla yrityksen tilanteesta ja tavoitteista tai toiminta kärsii epävarmuuden takia. Viestintätaitojen merkitys johtamisen yhteydessä on korostunut, sillä esimiehillä on tärkeä rooli viestinnän onnistumisessa. Esimiehet näyttävät esimerkkiä omalla viestinnällään ja ovat merkittävässä asemassa tiedon välittäjinä.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy sisäiseen viestintään kuuluvien käsitteiden avaamiseen, kirjallisuuden käsittelemiseen, sekä sisäisen viestinnän muutoksen kuvaamiseen. Opinnäytetyön case- yritys on Onninen Oy. Onninen on hyvä case- yritys opinnäytetyön aiheelle, sillä yritys on toiminut jo 100 vuotta. Onninen on käynyt läpi monia suuria muutoksia yrityksen historian aikana. Lisäksi kyseessä on suuri organisaatio. Onnisella on toimintaa kansainvälisesti Pohjois- ja Itä-Euroopassa kaikkien Suomen toimipisteiden lisäksi. Suuri organisaatio tuo haasteita sisäisen viestinnän hallintaan ja tehokkuuteen.
Tutkimusosio keskittyy case- yrityksen tilanteeseen ja sisäisen viestinnän kehittämiseen case- yrityksessä. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista teemahaastattelua ja tietoa kerätään haastatteluiden kautta kehitysehdotusten muodostamista varten. Haastateltavat ovat viestinnän parissa työskenteleviä henkilöitä. Haastatteluiden pohjalta muodostui kolme kehittämisen kohdetta, jotka ovat Intranet, esimiesviestintä ja sähköpostiviestintä. Kehittämisehdotusten muodostamisessa hyödynnettiin niin haastatteluiden kuin teorian kautta saatua tietoa. Kehittämisehdotuksissa erityisesti vuorovaikutteisuusmahdollisuuksien lisääminen nousi merkittävään rooliin.
Sisäisen viestinnän sujuvuus vaikuttaa yrityksen toiminnan tehokkuuteen, sillä viestintä käsitetään kasvamassa määrin vuorovaikutteiseksi. Viestintäkanavien määrä on kasvanut varsinkin sähköisen viestinnän osalta ja tieto leviää nopeasti organisaatioissa. Tietotulva on yleinen ongelma yrityksissä, mutta tietovaje on yhtä vaarallista. Henkilökunta on pidettävä ajan tasalla yrityksen tilanteesta ja tavoitteista tai toiminta kärsii epävarmuuden takia. Viestintätaitojen merkitys johtamisen yhteydessä on korostunut, sillä esimiehillä on tärkeä rooli viestinnän onnistumisessa. Esimiehet näyttävät esimerkkiä omalla viestinnällään ja ovat merkittävässä asemassa tiedon välittäjinä.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy sisäiseen viestintään kuuluvien käsitteiden avaamiseen, kirjallisuuden käsittelemiseen, sekä sisäisen viestinnän muutoksen kuvaamiseen. Opinnäytetyön case- yritys on Onninen Oy. Onninen on hyvä case- yritys opinnäytetyön aiheelle, sillä yritys on toiminut jo 100 vuotta. Onninen on käynyt läpi monia suuria muutoksia yrityksen historian aikana. Lisäksi kyseessä on suuri organisaatio. Onnisella on toimintaa kansainvälisesti Pohjois- ja Itä-Euroopassa kaikkien Suomen toimipisteiden lisäksi. Suuri organisaatio tuo haasteita sisäisen viestinnän hallintaan ja tehokkuuteen.
Tutkimusosio keskittyy case- yrityksen tilanteeseen ja sisäisen viestinnän kehittämiseen case- yrityksessä. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista teemahaastattelua ja tietoa kerätään haastatteluiden kautta kehitysehdotusten muodostamista varten. Haastateltavat ovat viestinnän parissa työskenteleviä henkilöitä. Haastatteluiden pohjalta muodostui kolme kehittämisen kohdetta, jotka ovat Intranet, esimiesviestintä ja sähköpostiviestintä. Kehittämisehdotusten muodostamisessa hyödynnettiin niin haastatteluiden kuin teorian kautta saatua tietoa. Kehittämisehdotuksissa erityisesti vuorovaikutteisuusmahdollisuuksien lisääminen nousi merkittävään rooliin.