Taidetanssia yksinluisteluharjoittelussa
Putus, Tiina (2013)
Putus, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213983
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen tutkielma on osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan (AMK) tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on tanssilyhytelokuva nimeltään Kontrollirikki. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa
järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Kirjallinen osa opinnäytetyöstä keskittyy pohtimaan Taidetanssia yksinluisteluharjoittelussa aihetta
taitoluisteluvalmentajille ja tanssinopettajille esitettyjen kyselyiden kautta. Keskiössä ovat teemat kuten taitoluistelijoille opetettavat tanssiteknilliset taidot, ilmaisu ja improvisaatio. Yhtä tärkeänä osana tutkielmassa on taitoluisteluvalmentajan ja tanssinopettajan yhteistyö.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa esitellään ensin lyhyesti taidetanssin perustavoitteita ja arvomaailmaa. Seuraavaksi esitellään taitoluisteluharjoittelua ja sen luonnetta huippu-urheilun näkökulmasta. Neljännessä kappaleessa keskitytään kyselyprosessin kuvaamiseen ja saatuihin vastauksiin. Viidennessä kappaleessa syvennytään taidetanssin sovellusmahdollisuuksiin taitoluisteluharjoittelun tukena sekä pohditaan tanssinopettajan roolia taitoluistelutiimissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaista on ideaali taitoluistelijoille järjestettävä tanssinopetus. Monipuolisten taitojen opetus on tärkeää luistelijoiden tanssitunneilla. On nähtävä kunkin ryhmän ja siinä luistelevan yksilön vahvuudet ja haasteet, jotta tanssitunnit voidaan suunnitella mahdollisimman hyödyllisiksi. Tanssinopettajan ja taitoluisteluvalmentajan avoin yhteistyö on harjoittelun suunnittelussa avainasemassa.
järjestetyn Köydet irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Kirjallinen osa opinnäytetyöstä keskittyy pohtimaan Taidetanssia yksinluisteluharjoittelussa aihetta
taitoluisteluvalmentajille ja tanssinopettajille esitettyjen kyselyiden kautta. Keskiössä ovat teemat kuten taitoluistelijoille opetettavat tanssiteknilliset taidot, ilmaisu ja improvisaatio. Yhtä tärkeänä osana tutkielmassa on taitoluisteluvalmentajan ja tanssinopettajan yhteistyö.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa esitellään ensin lyhyesti taidetanssin perustavoitteita ja arvomaailmaa. Seuraavaksi esitellään taitoluisteluharjoittelua ja sen luonnetta huippu-urheilun näkökulmasta. Neljännessä kappaleessa keskitytään kyselyprosessin kuvaamiseen ja saatuihin vastauksiin. Viidennessä kappaleessa syvennytään taidetanssin sovellusmahdollisuuksiin taitoluisteluharjoittelun tukena sekä pohditaan tanssinopettajan roolia taitoluistelutiimissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaista on ideaali taitoluistelijoille järjestettävä tanssinopetus. Monipuolisten taitojen opetus on tärkeää luistelijoiden tanssitunneilla. On nähtävä kunkin ryhmän ja siinä luistelevan yksilön vahvuudet ja haasteet, jotta tanssitunnit voidaan suunnitella mahdollisimman hyödyllisiksi. Tanssinopettajan ja taitoluisteluvalmentajan avoin yhteistyö on harjoittelun suunnittelussa avainasemassa.