Opetus digitaalisessa muutoksessa
Rantanen, Olli-Matti (2013)
Rantanen, Olli-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613344
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oppimisen tulevaa muutosta sekä uudenlaisen tietokoneluokan konseptia. Kyseisen konseptin käsittely alkaa käyttäjien tarpeiden analysoinnista. Miten ihmiset keskittyvät ja millaisia haasteita keskittymisen löytämiseksi on kohdattava. Olennainen osa toimivan oppimistavan löytämiseksi on saada ihminen "flow" -tilaan. Tämä keskittymisen tila tunnetaan yhtenä perustavanlaatuisimmista kokemuksista ja se on yhteinen kaikille ihmisille. Flowssa ihminen on yhtä tekemänsä asian kanssa eli täydellisesti keskittynyt. Flow-ajattelun sisällyttäminen oppivan käyttöliittymän konseptiin, sekä opiskeluun ylipäätänsä, mahdollistaa uudenlaisen tietokoneluokan luomisen.
Opinnäytetyö keskittyy katsomaan tulevaisuuden luokkahuonetta, ensisijaisesti ihmisten motivoinnin ja sitä kautta tapahtuvan opetuksen kehityksen avulla. Tämä näkökulma löydetään ihmisen motivaatiojärjestelmien sekä Flow-tilan yhteisiä ominaisuuksia tarkastelemalla. Tästä vedettyjen johtopäätösten avulla käsitellään uudet oppimismetodit mahdollistavaa tulevaisuuden luokkatilaa.
Tämä luokkatila ei vaadi ainoastaan ihmisten sopeutumista uusiin teknologioihin, vaan suurempaa muutosta opettamisessa ja oppimisessa. Ilman tätä muutosta luokka on pelkästään mielenkiintoinen teknologiademo. Hintava ja vaikkakin erittäin vaikuttava, on se silti vain lelu joka ei toteuta todellista tarkoitustaan vaan toimii pelkästään tietoteknisen osaamisen näyttämönä.
Opinnäytetyö keskittyy katsomaan tulevaisuuden luokkahuonetta, ensisijaisesti ihmisten motivoinnin ja sitä kautta tapahtuvan opetuksen kehityksen avulla. Tämä näkökulma löydetään ihmisen motivaatiojärjestelmien sekä Flow-tilan yhteisiä ominaisuuksia tarkastelemalla. Tästä vedettyjen johtopäätösten avulla käsitellään uudet oppimismetodit mahdollistavaa tulevaisuuden luokkatilaa.
Tämä luokkatila ei vaadi ainoastaan ihmisten sopeutumista uusiin teknologioihin, vaan suurempaa muutosta opettamisessa ja oppimisessa. Ilman tätä muutosta luokka on pelkästään mielenkiintoinen teknologiademo. Hintava ja vaikkakin erittäin vaikuttava, on se silti vain lelu joka ei toteuta todellista tarkoitustaan vaan toimii pelkästään tietoteknisen osaamisen näyttämönä.