Osaamisen kehittäminen Amadeus Finlandin palvelukeskuksessa : Osaamiskartoitus
Nieminen, Sanna (2013)
Nieminen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513186
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli osaamisen kehittäminen Amadeus Finlandin palvelukeskuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia osaamiskartoitus Amadeus Finland Oy:n palvelukeskuksen asiantuntijoille. Osaamiskartoituksen perusteella oli tarkoitus selvittää asiantuntijoiden olemassa oleva osaaminen ja se, millaista osaamista palvelukeskuksessa tarvitaan tulevaisuudessa. Työn tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia asiantuntijoiden osaamisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö oli kehittämishanketyyppinen opinnäytetyö. Työ oli kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin asiantuntijoiden esimiehien haastatteluja. Lisäksi työssä käytettiin tutkimuskeskus PhoCusWrightin materiaalia matkailualan muutoksista.
Osaamiskartoituksen tuloksena osaamista tulisi kehittää tekniikan osaamisen ja IT-osaamisen alueilla. Koska kauppaa käydään matkailualallakin yhä enemmän verkossa, vaaditaan asiantuntijoilta tulevaisuudessa yhä enemmän osaamista ja ymmärrystä IT-osaamisen alueelta.
Palvelukeskuksen asiantuntijoilla osaamisen kehittäminen todettiin tärkeäksi. Osaamista on kehitettävä, jotta tulevaisuudessa voidaan vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Kokonaisuuksien hallinta, moniosaaminen sekä tiedon jakaminen ja välittäminen ovat tärkeitä osaamisalueita tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö oli kehittämishanketyyppinen opinnäytetyö. Työ oli kvalitatiivinen, ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin asiantuntijoiden esimiehien haastatteluja. Lisäksi työssä käytettiin tutkimuskeskus PhoCusWrightin materiaalia matkailualan muutoksista.
Osaamiskartoituksen tuloksena osaamista tulisi kehittää tekniikan osaamisen ja IT-osaamisen alueilla. Koska kauppaa käydään matkailualallakin yhä enemmän verkossa, vaaditaan asiantuntijoilta tulevaisuudessa yhä enemmän osaamista ja ymmärrystä IT-osaamisen alueelta.
Palvelukeskuksen asiantuntijoilla osaamisen kehittäminen todettiin tärkeäksi. Osaamista on kehitettävä, jotta tulevaisuudessa voidaan vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Kokonaisuuksien hallinta, moniosaaminen sekä tiedon jakaminen ja välittäminen ovat tärkeitä osaamisalueita tulevaisuudessa.