”Ehkä tää on jonkin pienen alku ja se oli sen pienen alku.” : kehittäjäasiakkaiden osallisuuden kokemuksia aikuissosiaalityön Päijät-Sos-osahankkeessa
Kohvakka, Taina; Hahl, Sari (2013)
Kohvakka, Taina
Hahl, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811195
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia kehittäjäasiakkaiden osallisuuden kokemusta Päijät-SOS-osahankkeessa. Päijät-SOS-osahankkeessa ovat mukana peruspalvelukeskukset Aava, Oiva sekä Lahden ja Heinolan kaupungit. Päijät-SOS-osahanke perusti kehittäjäasiakasryhmät Lahteen ja Aavaan. Näiden kuntien aikuissosiaalityön asiakkaille tarjottiin mahdollisuutta osallistua kehittäjäasiakastoimintaan. Tästä heille kertoi oma sosiaalityöntekijä. Ryhmien tarkoitus oli tuoda asiakasnäkökulma aikuissosiaalityön kehittämiseen. Lisäksi Päijät-SOS-osahankkeen päämääränä on mm. osallisuuden edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen.
Tietoperusta sisältää osallisuuden, osallistumisen, kokemusasiantuntijuuden, aikuissosiaalityön ja vertaistuen käsitteellistä erittelyä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi kehittäjäasiakasta. Nauhoitimme haastattelut haastateltavien suostumuksella. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa analyysia. Tulosten mukaan kehittäjäasiakkaaksi lähdettiin halusta pitää heikompiosaisten puolta, uteliaisuudesta, saadakseen omia ideoita kuuluviin ja tarpeesta jakaa omia kokemuksia ryhmässä. Haastateltavat kokivat saaneensa ryhmästä lisää itseluottamusta ja vertaistukea. Lisäksi heidän mielipiteensä sosiaalityöntekijöistä olivat muuttuneet positiivisemmiksi. Haastateltavat olivat valmiita jatkamaan kehittäjäasiakastoiminnassa, jos siihen tulisi mahdollisuus.
Johtopäätöksinä voisimme todeta, että vertaistuki nousi esiin kaikilta haastateltavilta, vaikka emme itse sitä tuoneet esiin. Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa vertaistukea toisilta ryhmäläisiltä. He myös pitivät ryhmästä ja sen työntekijöistä. Lisäksi haastateltavat kokivat itsetuntonsa parantuneen ryhmässä olon ansiosta. Jatkotutkimusaiheena voisi olla hankkeen työntekijöiden haastatteleminen. Mielenkiintoista olisi myös selvittää, onko kehittäjäasiakastoiminnalla ollut vaikutusta aikuissosiaalityön palveluiden laatuun.
Tietoperusta sisältää osallisuuden, osallistumisen, kokemusasiantuntijuuden, aikuissosiaalityön ja vertaistuen käsitteellistä erittelyä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluihin osallistui kuusi kehittäjäasiakasta. Nauhoitimme haastattelut haastateltavien suostumuksella. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teoriaohjaavaa analyysia. Tulosten mukaan kehittäjäasiakkaaksi lähdettiin halusta pitää heikompiosaisten puolta, uteliaisuudesta, saadakseen omia ideoita kuuluviin ja tarpeesta jakaa omia kokemuksia ryhmässä. Haastateltavat kokivat saaneensa ryhmästä lisää itseluottamusta ja vertaistukea. Lisäksi heidän mielipiteensä sosiaalityöntekijöistä olivat muuttuneet positiivisemmiksi. Haastateltavat olivat valmiita jatkamaan kehittäjäasiakastoiminnassa, jos siihen tulisi mahdollisuus.
Johtopäätöksinä voisimme todeta, että vertaistuki nousi esiin kaikilta haastateltavilta, vaikka emme itse sitä tuoneet esiin. Kaikki haastateltavat kokivat saaneensa vertaistukea toisilta ryhmäläisiltä. He myös pitivät ryhmästä ja sen työntekijöistä. Lisäksi haastateltavat kokivat itsetuntonsa parantuneen ryhmässä olon ansiosta. Jatkotutkimusaiheena voisi olla hankkeen työntekijöiden haastatteleminen. Mielenkiintoista olisi myös selvittää, onko kehittäjäasiakastoiminnalla ollut vaikutusta aikuissosiaalityön palveluiden laatuun.