Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Hansgrohe SUOMI – Tuotteiden ja brändin asema jälleenmyyntipisteissä
Junttonen, Matti; Kuntze, Heikki (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Junttonen, Matti
Kuntze, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711074
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mitataan saksalaisen hanavalmistaja Hansgrohen brändin ja tuotteiden asemaa jälleenmyyntipisteissä. Mittaus suoritettiin mystery shopping –menetelmää käyttäen yhdessätoista eri Hansgrohen jälleenmyyntipisteessä Uudellamaalla painottuen pääkaupunkiseudulle. Mystery shopping –arviointikäyntejä tehtiin kaksi kuhunkin jälleenmyyntipisteeseen. Opinnäytetyön tekijät suorittivat kaikki mystery shopping –arviointikäynnit vuoden 2013 helmikuussa.
Hansgrohe on maailman suurin suihkuvalmistaja ja Euroopan suurimpia hanavalmistajia. Hans-grohe tunnetaan laadusta, vahvasta teknisestä osaamisesta ja rohkeasta huippudesignista. Suomessa Hansgrohen markkinaosuus on seitsemän prosenttia. Markkinajohtaja on Oras yli 70 %:n markkinaosuudellaan. Mystery shopping –menetelmän avulla mitatut jälleenmyyntipisteet olivat opinnäytetyön toimeksiantajan Hansgrohen määrittelemät. Toimeksiantaja pyrki valitsemaan mittaukseen mahdollisimman kattavasti erilaisia jälleenmyyntipisteitä, jotka toimivat toisistaan eroavin liiketoiminta- ja myymäläkonseptein. Mitatut jälleenmyyntipisteet olivat: K-Rauta Lanterna, K-Rauta Espoon keskus, K-Rauta Oulunkylä, K-Rauta Vantaanportti, Kodin Terra Tuusula, Bauhaus Espoo, Netrauta Vantaa, Laattapiste Espoo, Hanakat Stendahl, Kylpyhuone-keskus sekä Daniel’s.
Mystery shopping –mittauksessa arvioitiin jälleenmyyntipisteiden myymälämarkkinointia, Hansgrohen brändin ilmenemistä sekä henkilökohtaista myyntityötä. Myymälämarkkinointi-osio jaettiin neljään eri osa-alueeseen: seinäesillepanoihin, hyllynpäätyesittelyihin, erikoisesittelyihin sekä markkinointimateriaalien käyttöön. Myymälöitä arvioitiin kunkin osa-alueen avulla neliportaisella asteikolla, joiden vastaukset pisteytettiin. Tulokset muodostettiin laskemalla yhteenlaskettujen pisteiden suhde täysistä pisteistä ja tulos ilmoitettiin prosentteina.
Tuloksia analysoitiin kokonaisuutena, osa-alueittain sekä myymälöittäin. Jälleenmyyntipisteistä Daniel’s oli ainoa, joka ylsi täyteen 100 %:n suoritukseen. Mittauksen heikoin oli Bauhaus Espoo 36 %:n kokonaistuloksellaan. Sekä jälleenmyyntipisteiden että eri osa-alueiden tulosten välillä oli huomattavia eroja.
Opinnäytetyössä käydään läpi ajankohtaisten lähteiden kautta vallitseva talouden suhdannetilanne sekä rakentamisen nykytila ja tulevaisuudennäkymät Hansgrohen toimintaympäristön ymmär-tämiseksi. Opinnäytetyössä perehdytään mystery shopping –mittauksessa tutkittaviin osa-alueisiin, mystery shopping -mittausmenetelmään ja vähittäiskaupan perusteisiin sekä myymäläkonsepteihin aiheisiin liittyvien kirjallisten teosten avulla.
Asiasanat: brändi, jälleenmyyntipiste, markkinaosuus, mystery shopping, myymäläkonsepti, myymälämarkkinointi, vähittäiskauppa
Hansgrohe on maailman suurin suihkuvalmistaja ja Euroopan suurimpia hanavalmistajia. Hans-grohe tunnetaan laadusta, vahvasta teknisestä osaamisesta ja rohkeasta huippudesignista. Suomessa Hansgrohen markkinaosuus on seitsemän prosenttia. Markkinajohtaja on Oras yli 70 %:n markkinaosuudellaan. Mystery shopping –menetelmän avulla mitatut jälleenmyyntipisteet olivat opinnäytetyön toimeksiantajan Hansgrohen määrittelemät. Toimeksiantaja pyrki valitsemaan mittaukseen mahdollisimman kattavasti erilaisia jälleenmyyntipisteitä, jotka toimivat toisistaan eroavin liiketoiminta- ja myymäläkonseptein. Mitatut jälleenmyyntipisteet olivat: K-Rauta Lanterna, K-Rauta Espoon keskus, K-Rauta Oulunkylä, K-Rauta Vantaanportti, Kodin Terra Tuusula, Bauhaus Espoo, Netrauta Vantaa, Laattapiste Espoo, Hanakat Stendahl, Kylpyhuone-keskus sekä Daniel’s.
Mystery shopping –mittauksessa arvioitiin jälleenmyyntipisteiden myymälämarkkinointia, Hansgrohen brändin ilmenemistä sekä henkilökohtaista myyntityötä. Myymälämarkkinointi-osio jaettiin neljään eri osa-alueeseen: seinäesillepanoihin, hyllynpäätyesittelyihin, erikoisesittelyihin sekä markkinointimateriaalien käyttöön. Myymälöitä arvioitiin kunkin osa-alueen avulla neliportaisella asteikolla, joiden vastaukset pisteytettiin. Tulokset muodostettiin laskemalla yhteenlaskettujen pisteiden suhde täysistä pisteistä ja tulos ilmoitettiin prosentteina.
Tuloksia analysoitiin kokonaisuutena, osa-alueittain sekä myymälöittäin. Jälleenmyyntipisteistä Daniel’s oli ainoa, joka ylsi täyteen 100 %:n suoritukseen. Mittauksen heikoin oli Bauhaus Espoo 36 %:n kokonaistuloksellaan. Sekä jälleenmyyntipisteiden että eri osa-alueiden tulosten välillä oli huomattavia eroja.
Opinnäytetyössä käydään läpi ajankohtaisten lähteiden kautta vallitseva talouden suhdannetilanne sekä rakentamisen nykytila ja tulevaisuudennäkymät Hansgrohen toimintaympäristön ymmär-tämiseksi. Opinnäytetyössä perehdytään mystery shopping –mittauksessa tutkittaviin osa-alueisiin, mystery shopping -mittausmenetelmään ja vähittäiskaupan perusteisiin sekä myymäläkonsepteihin aiheisiin liittyvien kirjallisten teosten avulla.
Asiasanat: brändi, jälleenmyyntipiste, markkinaosuus, mystery shopping, myymäläkonsepti, myymälämarkkinointi, vähittäiskauppa