Urheilujournalismia vai markkinointiviestintää? : Katsaus seuralehtien maailmaan
Kotila, Jussi (2013)
Kotila, Jussi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148432
Tiivistelmä
Toimin opinnäytetyöni produktio-osuudessa AC Oulun julkaiseman seuralehti ACIAAn vastaavana toimittajana. Produktioni kokemusten myötä päätin tutkia seuralehtiä tarkemmin tässä opinnäytetyöni tutkielmaosuudessa.
Seuralehdillä, eli urheiluseurojen julkaisemilla lehdillä, on Suomessa pitkät perinteet. Seuralehtiä ei kuitenkaan ole tutkittu maassamme juuri lainkaan.
Tutkielmassani pyrin selvittämään, mikä on seuralehden funktio. Tutkielman otsikon mukaisesti otan selville, ovatko seuralehdet urheilujournalismia vai markkinointiviestintää. Löytääkseni vastauksen kysymykseen, käyn tutkielmassani yksityiskohtaisesti läpi yhden numeron kahdesta eri seuralehdestä. Aineistoksi valitsemani seuralehdet ovat suomalaisen AC Oulun julkaisema ACIAA sekä englantilaisen Manchester Unitedin Inside United -lehti.
Selvittääkseni, minkä tasoista seuralehtien edustama urheilujournalismi on, kävin läpi aineistoni jokaisen jutun. Tarkastelin muun muassa, moniko seuralehtien jutuista voisi mielestäni ilmestyä myös perinteisessä sanomalehdessä ja urheilun aikakauslehdissä. Lisäksi tutkin aineistoani myös markkinaviestinnällisestä näkökulmasta.
Tutkimustulosten myötä voin päätellä seuralehtien olevan sekä urheilujournalismia että markkinointiviestintää. Aineistooni kuuluneista jutuista yli puolet voisi ilmestyä myös perinteisissä sanoma- ja urheilun aikakauslehdissä. Samalla seuralehdet ovat kuitenkin myös osa seuran PR-toimintaa ja lehdissä esimerkiksi noudatetaan hyvin tarkasti seuran brändiä tukevaa viestintää.
Seuralehdillä, eli urheiluseurojen julkaisemilla lehdillä, on Suomessa pitkät perinteet. Seuralehtiä ei kuitenkaan ole tutkittu maassamme juuri lainkaan.
Tutkielmassani pyrin selvittämään, mikä on seuralehden funktio. Tutkielman otsikon mukaisesti otan selville, ovatko seuralehdet urheilujournalismia vai markkinointiviestintää. Löytääkseni vastauksen kysymykseen, käyn tutkielmassani yksityiskohtaisesti läpi yhden numeron kahdesta eri seuralehdestä. Aineistoksi valitsemani seuralehdet ovat suomalaisen AC Oulun julkaisema ACIAA sekä englantilaisen Manchester Unitedin Inside United -lehti.
Selvittääkseni, minkä tasoista seuralehtien edustama urheilujournalismi on, kävin läpi aineistoni jokaisen jutun. Tarkastelin muun muassa, moniko seuralehtien jutuista voisi mielestäni ilmestyä myös perinteisessä sanomalehdessä ja urheilun aikakauslehdissä. Lisäksi tutkin aineistoani myös markkinaviestinnällisestä näkökulmasta.
Tutkimustulosten myötä voin päätellä seuralehtien olevan sekä urheilujournalismia että markkinointiviestintää. Aineistooni kuuluneista jutuista yli puolet voisi ilmestyä myös perinteisissä sanoma- ja urheilun aikakauslehdissä. Samalla seuralehdet ovat kuitenkin myös osa seuran PR-toimintaa ja lehdissä esimerkiksi noudatetaan hyvin tarkasti seuran brändiä tukevaa viestintää.