Onnistunut muutosjohtaminen kassaosastolla
Jumppanen, Sanna (2013)
Jumppanen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148396
Tiivistelmä
Jokainen esimies kohtaa muutosjohtamisen tilanteita. Muutosjohtaminen on haasteellista ja onnistunut muutoksen johtaminen, jossa sekä organisaation että henkilöstön tavoitteet täyttyvät, vaatii muutosjohtamisen osaamista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onnistuneen muutosjohtamisen elementtejä, jotka keskittyivät muutosjohtajan tärkeimpiin ominaisuuksiin, muutosvastustuksen käsittelyyn sekä ryhmän ja yksilön keskinäiseen muutostukeen. Tutkimuksessa haettiin henkilökunnan näkökulmaa näihin elementteihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla K-citymarket Joensuu Pilkon kassaosaston työntekijöitä. Haastatteluun osallistui 5 työntekijää ja sen teemoja olivat kohdatut muutokset ja niistä selviytyminen, kokemukset esimiestyöstä muutoksessa sekä mielikuva hyvin johdetusta muutoksesta, vuorovaikutus työkavereiden kanssa muutoksessa sekä näkemys tulevaisuuden muutoksista ja niiden vaikutuksista työssä selviytymiseen.
Tutkimuksen mukaan kassamyyjät pystyvät analysoimaan laajasti kohtaamiensa muutosten tuomia etuja ja haittoja. He kokevat saavansa tukea ryhmän muilta jäseniltä ja myös haluavat tukea toisiaan muutoksissa. Tulevat muutokset herättävät epävarmuutta mutta eivät suoranaista pelkoa. Kassamyyjillä on realistinen näkemys kassaosastoa koskevista lähitulevaisuuden muutoshaasteista ja heillä on selkeä mielikuva siitä, miten kassaosastoa koskeva muutos johdetaan menestyksekkäästi.
Kassaosaston työntekijöiden halu auttaa ja tukea oman osastonsa työntekijöitä muutoksessa tarjoaa esimiestyön kannalta uusia mahdollisuuksia. Muutosjohtamisen kannalta hyviä ja toimivia elementtejä on jo olemassa, mutta etenkin myyntityöhön liittyvää perehdytystä tarvitaan vielä runsaasti. Muutosvastarinnan ehkäisemisessä ja purkamisessa muutosviestinnän merkitys on suuri ja sitä on kehitettävä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää onnistuneen muutosjohtamisen elementtejä, jotka keskittyivät muutosjohtajan tärkeimpiin ominaisuuksiin, muutosvastustuksen käsittelyyn sekä ryhmän ja yksilön keskinäiseen muutostukeen. Tutkimuksessa haettiin henkilökunnan näkökulmaa näihin elementteihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla K-citymarket Joensuu Pilkon kassaosaston työntekijöitä. Haastatteluun osallistui 5 työntekijää ja sen teemoja olivat kohdatut muutokset ja niistä selviytyminen, kokemukset esimiestyöstä muutoksessa sekä mielikuva hyvin johdetusta muutoksesta, vuorovaikutus työkavereiden kanssa muutoksessa sekä näkemys tulevaisuuden muutoksista ja niiden vaikutuksista työssä selviytymiseen.
Tutkimuksen mukaan kassamyyjät pystyvät analysoimaan laajasti kohtaamiensa muutosten tuomia etuja ja haittoja. He kokevat saavansa tukea ryhmän muilta jäseniltä ja myös haluavat tukea toisiaan muutoksissa. Tulevat muutokset herättävät epävarmuutta mutta eivät suoranaista pelkoa. Kassamyyjillä on realistinen näkemys kassaosastoa koskevista lähitulevaisuuden muutoshaasteista ja heillä on selkeä mielikuva siitä, miten kassaosastoa koskeva muutos johdetaan menestyksekkäästi.
Kassaosaston työntekijöiden halu auttaa ja tukea oman osastonsa työntekijöitä muutoksessa tarjoaa esimiestyön kannalta uusia mahdollisuuksia. Muutosjohtamisen kannalta hyviä ja toimivia elementtejä on jo olemassa, mutta etenkin myyntityöhön liittyvää perehdytystä tarvitaan vielä runsaasti. Muutosvastarinnan ehkäisemisessä ja purkamisessa muutosviestinnän merkitys on suuri ja sitä on kehitettävä.