Perhesiiven työmenetelmiä kehittämässä
Ström, Taru (2013)
Ström, Taru
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066563
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Perhesiiven työmenetelmiä niin, että toiminnan laatu paranee ja työn tekeminen helpottuu. Perhesiipi on Kotkan kaupungin Lasten vastaanottokoti Taimelan toinen osasto. Se tarjoaa vauva- ja lapsiperheille ympärivuorokautista tukea ja ohjausta vanhemmuuteen ja lapsen hoitoon. Perhesiiven tehtäviin kuuluu myös lapsen ja vanhemman välisen kiintymyssuhteen tukeminen tai sen eheyttäminen. Opinnäytetyö oli alku Perhesiiven kehittämistyölle.
Keräsin kehittämistyön kannalta tärkeät tiedot fokusryhmäkeskusteluilla, haastattelulla, muistilapuilla ja tutkimalla muita aineistoja, kuten perehdytys- ja lomakekansiota. Analysoin keskusteluaineiston keskusteluteemojen mukaisesti. Teemat olivat: kuinka välttää puolesta tekemistä – perheen oma vastuu, kuinka siirtää tieto ja taito arkeen sekä huolenmäärän arvioimisen vaikeus. Toteutin opinnäytetyön tiiviissä yhteistyössä Lasten vastaanottokoti Taimelan työntekijöiden kanssa. Kehittämisprosessi, joka sisälsi useita vaiheita, oli tämän työn kehittämismenetelmä.
Kehittämistyön tuloksista selvisi, että hoitojakson suunnitelmallisuutta tulee parantaa ja tavoitteiden pitää olla pieniä ja selkeitä. Lisäksi asiakkaan kunnioittaminen ja kuunteleminen nousivat kehittämistyön tärkeimmiksi asioiksi. Asiakkaan toiveiden arvostaminen katsottiin myös tärkeäksi. Yhteisen sävelen löytäminen asiakastyössä sekä avoin keskustelu katsottiin olevan asiakastyön kivijalka. Kehittämistyön tärkein oivallus oli se, että tehtävän kuvaa ja prosessinkuvausta pitää selkeyttää.
Keräsin kehittämistyön kannalta tärkeät tiedot fokusryhmäkeskusteluilla, haastattelulla, muistilapuilla ja tutkimalla muita aineistoja, kuten perehdytys- ja lomakekansiota. Analysoin keskusteluaineiston keskusteluteemojen mukaisesti. Teemat olivat: kuinka välttää puolesta tekemistä – perheen oma vastuu, kuinka siirtää tieto ja taito arkeen sekä huolenmäärän arvioimisen vaikeus. Toteutin opinnäytetyön tiiviissä yhteistyössä Lasten vastaanottokoti Taimelan työntekijöiden kanssa. Kehittämisprosessi, joka sisälsi useita vaiheita, oli tämän työn kehittämismenetelmä.
Kehittämistyön tuloksista selvisi, että hoitojakson suunnitelmallisuutta tulee parantaa ja tavoitteiden pitää olla pieniä ja selkeitä. Lisäksi asiakkaan kunnioittaminen ja kuunteleminen nousivat kehittämistyön tärkeimmiksi asioiksi. Asiakkaan toiveiden arvostaminen katsottiin myös tärkeäksi. Yhteisen sävelen löytäminen asiakastyössä sekä avoin keskustelu katsottiin olevan asiakastyön kivijalka. Kehittämistyön tärkein oivallus oli se, että tehtävän kuvaa ja prosessinkuvausta pitää selkeyttää.