Kunnallisvaalikampanjan toteutus - Case Tiia Sammallahti
Roine, Seidi (2013)
Roine, Seidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124344
Tiivistelmä
Tiia Sammallahti on Kansallisen Kokoomuksen jäsen. Hän oli ensimmäistä kertaa kunnallisvaaliehdokkaana 2008, jolloin hän sai 371 ääntä. Hän ei tullut valituksi Helsingin kaupunginvaltuustoon. Sammallahti asettui uudestaan ehdokkaaksi vuoden 2012 vaaleihin. Opinnäytetyöni perustuu vuoden 2012 toteutuneeseen vaalikampanjaan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kunnallisvaalikampanjan suunnittelu ja toteutus. Toinen keskeinen tavoite on esitellä digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavia, kun luodaan henkilökampanjaa. Kolmanneksi työssäni pyritään antamaan käytännön neuvoja niille, jotka ovat ensimmäistä kertaa ehdokkaina kunnallisvaaleissa. Keskeinen käytännön neuvo on, että kunnallisvaaliehdokkailla olisi mukana hyvät tukijoukot kampanjassa.
Työssäni ei käytetä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä johtuen siitä, että työni on toiminnallinen. Opinnäytetyössäni esitellään digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavien tuottamia tuloksia kampanjassa.
Sammallahti sai 246 ääntä kunnallisvaaleissa 2012, joten hän ei tullut valituksi Helsingin kaupunginvaltuustoon toisellakaan kertaa. Hän painottaakin, että läpipääsyksi tarvitaan selkeämpiä kampanjaviestejä ja oman kaupunkiosansa haltuunottoa. Kampanjan keskeinen kehittämisehdotus on, että kunnallisvaaliehdokkaan tulisi viettää enemmän aikaa kadulla potentiaalisten äänestäjien kanssa ja tarjota heille aamukahvia kriittisen lokakuun ajan.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kunnallisvaalikampanjan suunnittelu ja toteutus. Toinen keskeinen tavoite on esitellä digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavia, kun luodaan henkilökampanjaa. Kolmanneksi työssäni pyritään antamaan käytännön neuvoja niille, jotka ovat ensimmäistä kertaa ehdokkaina kunnallisvaaleissa. Keskeinen käytännön neuvo on, että kunnallisvaaliehdokkailla olisi mukana hyvät tukijoukot kampanjassa.
Työssäni ei käytetä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä johtuen siitä, että työni on toiminnallinen. Opinnäytetyössäni esitellään digitaalisen markkinointiviestinnän eri kanavien tuottamia tuloksia kampanjassa.
Sammallahti sai 246 ääntä kunnallisvaaleissa 2012, joten hän ei tullut valituksi Helsingin kaupunginvaltuustoon toisellakaan kertaa. Hän painottaakin, että läpipääsyksi tarvitaan selkeämpiä kampanjaviestejä ja oman kaupunkiosansa haltuunottoa. Kampanjan keskeinen kehittämisehdotus on, että kunnallisvaaliehdokkaan tulisi viettää enemmän aikaa kadulla potentiaalisten äänestäjien kanssa ja tarjota heille aamukahvia kriittisen lokakuun ajan.