Nuorten alkoholimyrkytykset ja -tapaturmat : Toiminnalliset ohjaustunnit 8.-luokkalaisille
Halonen, Laura; Leppälä, Satu; Nousiainen, Anni (2012)
Halonen, Laura
Leppälä, Satu
Nousiainen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043991
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa nuorten alkoholimyrkytyksiä
ja tapaturmia käsittelevät toiminnalliset ohjaustunnit Minna Canthin yläkoulun 8.
luokkalaisille. Tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten alkoholinkäyttöä lisäämällä nuorten tietoisuutta
alkoholin vaaroista ja siten vaikuttaa nuorten alkoholinkäytön asenteisiin.
Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Savon poliisilaitoksen nuorten työryhmän kanssa.
Toiminnallisten ohjaustuntien sisältö rakentui työmme tilaajan, Minna Canthin yläkoulun, toiveiden
sekä kehittämistyön tavoitteiden ja tietoperustan pohjalta. Ohjauksen taustateoriaksi valittiin konstruktiivinen
oppimiskäsitys, jonka mukaan oppijat rakentavat uutta tietoa jo olemassa olevan tiedon
päälle osallistuvan oppimisen avulla.
Kehittämistyö on hyödynnettävissä nuorten alkoholivalistusta suunniteltaessa. Nuorten tapaturmia,
onnettomuuksia ja kuolemantapauksia käsittelevissä tilastoissa alkoholin osuus on merkittävässä
roolissa. Nuoruudessa aloitettu alkoholinkäyttö lisää sairastuvuuden riskiä, häiritsee nuoren normaalia
kasvua ja kehitystä sekä aiheuttaa ennenaikaisia kuolemantapauksia. Runsas humalajuominen
ja alkoholikokeilujen varhainen aloitusikä ovat osa suomalaista alkoholinkäyttökulttuuria.
Jatkokehittämisaihe kehittämistyölle voi olla toiminnallisten ohjaustuntien toteuttaminen uudelle
kohderyhmälle sekä niiden perusteella tehtävä määrällinen tai laadullinen tutkimus nuorten kokemuksista
ohjauksen vaikuttavuudesta.
ja tapaturmia käsittelevät toiminnalliset ohjaustunnit Minna Canthin yläkoulun 8.
luokkalaisille. Tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten alkoholinkäyttöä lisäämällä nuorten tietoisuutta
alkoholin vaaroista ja siten vaikuttaa nuorten alkoholinkäytön asenteisiin.
Kehittämistyö toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Savon poliisilaitoksen nuorten työryhmän kanssa.
Toiminnallisten ohjaustuntien sisältö rakentui työmme tilaajan, Minna Canthin yläkoulun, toiveiden
sekä kehittämistyön tavoitteiden ja tietoperustan pohjalta. Ohjauksen taustateoriaksi valittiin konstruktiivinen
oppimiskäsitys, jonka mukaan oppijat rakentavat uutta tietoa jo olemassa olevan tiedon
päälle osallistuvan oppimisen avulla.
Kehittämistyö on hyödynnettävissä nuorten alkoholivalistusta suunniteltaessa. Nuorten tapaturmia,
onnettomuuksia ja kuolemantapauksia käsittelevissä tilastoissa alkoholin osuus on merkittävässä
roolissa. Nuoruudessa aloitettu alkoholinkäyttö lisää sairastuvuuden riskiä, häiritsee nuoren normaalia
kasvua ja kehitystä sekä aiheuttaa ennenaikaisia kuolemantapauksia. Runsas humalajuominen
ja alkoholikokeilujen varhainen aloitusikä ovat osa suomalaista alkoholinkäyttökulttuuria.
Jatkokehittämisaihe kehittämistyölle voi olla toiminnallisten ohjaustuntien toteuttaminen uudelle
kohderyhmälle sekä niiden perusteella tehtävä määrällinen tai laadullinen tutkimus nuorten kokemuksista
ohjauksen vaikuttavuudesta.