Myyntihenkilöstön ajankäytön selvittäminen : case: Yritys X
Vähäsöyrinki, Riikka (2013)
Vähäsöyrinki, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043938
Tiivistelmä
Nykyään joka paikassa kuulee puhuttavan työssäkäyvien ikääntymisestä ja työurien pidentämisestä sekä työhyvinvoinnista. Opinnäytetyössä tarkastellaan näitä asioita kohdeyrityksessä ja myyntihenkilöstön ajankäytön hallintaa. Opinnäytetyön tavoitteena on saada yritykselle tietoa, kuinka henkilökuntaa tulisi kouluttaa ja perehdyttää, saada henkilökunta ajattelemaan omaa ajankäyttöään ja saada heidän työnteostaan tuotavampaa.
Teoriaosuus käsittelee ajankäytön hallintaa, ikääntyvää henkilöstöä ja hyvinvoinnillisia asioita. Lisäksi osuudessa on kerrottu myyntityöstä ja myyntineuvottelun vaiheita. Teoriassa on otettu huomioon kohderyhmään vaikuttavia asioita niin heidän työnantajansa kuin itse työnteon näkökulmasta. Teoriat ovat useasta eri aiheesta, joista jokaiseen syvennytään erikseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeyrityksen myyntihenkilöstölle lokakuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstölle tärkeitä asioita työsuhteessa, myyjien perehdytyksen ja koulutuksen tarvetta sekä millaista tukea he kaipaavat esimieheltä. Näiden lisäksi selvitettiin, kuinka paljon myyjät käyttävät aikaa eri työtehtäviin ja muun muassa eri myyntitapahtuman osa-alueisiin, mikä vie liikaa heidän aikaansa sekä työtehtävien suunnittelua.
Johtopäätökset- ja pohdintaosuuksissa kerrotaan ikäryhmien välisistä eroista vastauksissa ja pohditaan mahdollisia syitä eroihin. Kehitysideoita yritykselle on muun muassa esimiehin panostaminen ikäjohtamiseen, kehityskeskustelujen sisällön tarkistaminen, henkilökunnan perehdyttäminen ajankäytönhallintataulukkoon ja sen soveltaminen työssä. Lisäksi yrityksen tulee ottaa huomioon asioita niin henkilöstön ikääntyessä kuin koulutuksia suunniteltaessa sekä myyjien tuottavuuteen vaikuttamisessa.
Teoriaosuus käsittelee ajankäytön hallintaa, ikääntyvää henkilöstöä ja hyvinvoinnillisia asioita. Lisäksi osuudessa on kerrottu myyntityöstä ja myyntineuvottelun vaiheita. Teoriassa on otettu huomioon kohderyhmään vaikuttavia asioita niin heidän työnantajansa kuin itse työnteon näkökulmasta. Teoriat ovat useasta eri aiheesta, joista jokaiseen syvennytään erikseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeyrityksen myyntihenkilöstölle lokakuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstölle tärkeitä asioita työsuhteessa, myyjien perehdytyksen ja koulutuksen tarvetta sekä millaista tukea he kaipaavat esimieheltä. Näiden lisäksi selvitettiin, kuinka paljon myyjät käyttävät aikaa eri työtehtäviin ja muun muassa eri myyntitapahtuman osa-alueisiin, mikä vie liikaa heidän aikaansa sekä työtehtävien suunnittelua.
Johtopäätökset- ja pohdintaosuuksissa kerrotaan ikäryhmien välisistä eroista vastauksissa ja pohditaan mahdollisia syitä eroihin. Kehitysideoita yritykselle on muun muassa esimiehin panostaminen ikäjohtamiseen, kehityskeskustelujen sisällön tarkistaminen, henkilökunnan perehdyttäminen ajankäytönhallintataulukkoon ja sen soveltaminen työssä. Lisäksi yrityksen tulee ottaa huomioon asioita niin henkilöstön ikääntyessä kuin koulutuksia suunniteltaessa sekä myyjien tuottavuuteen vaikuttamisessa.