Mikro ja pienet yritykset matkailumarkkinoinnin näkökulmasta : case: Asikkala ja Padasjoki, Lahti Travel Oy
Pyykkö, Heli (2013)
Pyykkö, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa Lahti Travel Oy: lle mikro- ja pienten matkailuyritysten matkailumarkkinoinnin nykytilaa ja niiden tulevaisuuden toiveita. Lahti Travel oy panostaa ensi vuonna entistä enemmän Päijät- Hämeen alueen matkailumarkkinointiin. Yrityksellä ei ennestään ole tietoa matkailumarkkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden toiveista mikro- ja pienten yritysten näkökulmasta. Tutkimus on tällä hetkellä ajankohtainen yritykselle, jotta matkailumarkkinointi onnistuisi ensi vuonna aiempaa paremmin.
Toimeksiantajan pyynnöstä matkailuyritykset on valittu työhön Päijänteen vesialueelta. Toimeksiantaja on määritellyt valittavat kunnat opinnäytetyöhön, ne ovat Asikkalan kunta ja Padasjoen kunta. Padasjoen kunnalta on tullut toiveet siitä, mistä yrityksistä he haluaisivat saada tietoa matkailumarkkinoinnin nykytilasta sekä tulevaisuuden toiveista. Tutkimukseeni olen valinnut juuri nämä yritykset. Asikkalan kunnasta valitsin mikro ja pieniä yrityksiä oman harkintani mukaan.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimus on toteutettu ennakkoon sähköpostitse lähetetyllä haastattelulomakkeella. Viideltä yritykseltä sain vastaukset puhelinhaastattelulla. Yhdeltä yritykseltä sain vastaukset henkilökohtaisella haastattelulla. Kaksi yritystä vastasi kysymyksiin kirjallisesti sähköpostin välityksellä.
Työn tuloksena on yrityksiltä saadut vastaukset, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessään yrityksensä markkinointia.
Toimeksiantajan pyynnöstä matkailuyritykset on valittu työhön Päijänteen vesialueelta. Toimeksiantaja on määritellyt valittavat kunnat opinnäytetyöhön, ne ovat Asikkalan kunta ja Padasjoen kunta. Padasjoen kunnalta on tullut toiveet siitä, mistä yrityksistä he haluaisivat saada tietoa matkailumarkkinoinnin nykytilasta sekä tulevaisuuden toiveista. Tutkimukseeni olen valinnut juuri nämä yritykset. Asikkalan kunnasta valitsin mikro ja pieniä yrityksiä oman harkintani mukaan.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimus on toteutettu ennakkoon sähköpostitse lähetetyllä haastattelulomakkeella. Viideltä yritykseltä sain vastaukset puhelinhaastattelulla. Yhdeltä yritykseltä sain vastaukset henkilökohtaisella haastattelulla. Kaksi yritystä vastasi kysymyksiin kirjallisesti sähköpostin välityksellä.
Työn tuloksena on yrityksiltä saadut vastaukset, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa kehittäessään yrityksensä markkinointia.