Yrittäjyyteen kannustava opinto-ohjaus : case: Koulutuskeskus Salpaus
Niinivuori, Marja (2013)
Niinivuori, Marja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042884
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opinto-ohjauksen ja yrittäjyyskasvatuksen synergiaa Koulutuskeskus Salpauksessa. Opinnäytetyössä perehdytään opinto-ohjaajan rooliin yrittäjyyskasvatuksessa toisen asteen koulutuksessa. Tavoitteena on kehittää Salpauksen eri koulutusaloille yhtenäistä opinto-ohjaajan toimintamallia yrittäjyyskasvatuksen alueella.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yrittäjyyskasvatuksen määritelmään, yrittäjyyskasvatukseen ja opinto-ohjaukseen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa sekä yrittäjyyteen ohjaamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimuskyselyillä Koulutuskeskus Salpauksen opinto-ohjaajille ja koulutuspäälliköille. Vertailuaineistoa kerättiin esittämällä sama tutkimuskysely kahden muun toisen asteen oppilaitoksen opinto-ohjauksesta vastaaville henkilöille. Lisäksi opinto-ohjaajien yrittäjyysasenteita testattiin Yrittäjyyskasvatuksen mittaristolla kahdesti tutkimusaikana ja haastateltiin Aalto-yliopiston Kasva yrittäjyyteen koulutukseen osallistunutta Salpauksen opinto-ohjaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyysopintoihin ohjaamista ei ole selkeästi vastuutettu millekään henkilöstöryhmälle. Näkemykset siitä, kenelle ohjaus kuuluu, poikkeavat toisistaan eri koulutusaloilla ja eri henkilöiden kesken. Yrittäjyysopintoja saatetaan jättää valitsematta siksi, että niiden sisältö on vieras, opinnot järjestetään eri kampuksella tai yrittäjyysopintoihin asennoidutaan negatiivisesti.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin opinto-ohjaukseen malli, jonka avulla selkeytetään ohjauksen kulkua sekä ohjaustoimijoiden rooleja ja vastuita. Mallissa yrittäjyysopintoihin ohjauksen tilanteet ja vastuut kartoitetaan koulutusaloittain. Opinto-ohjaajille tehtiin sisältöehdotuksia yrittäjyysopintoihin ohjaukseen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yrittäjyyskasvatuksen määritelmään, yrittäjyyskasvatukseen ja opinto-ohjaukseen ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa sekä yrittäjyyteen ohjaamiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään kvalitatiivista toimintatutkimusta. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin tutkimuskyselyillä Koulutuskeskus Salpauksen opinto-ohjaajille ja koulutuspäälliköille. Vertailuaineistoa kerättiin esittämällä sama tutkimuskysely kahden muun toisen asteen oppilaitoksen opinto-ohjauksesta vastaaville henkilöille. Lisäksi opinto-ohjaajien yrittäjyysasenteita testattiin Yrittäjyyskasvatuksen mittaristolla kahdesti tutkimusaikana ja haastateltiin Aalto-yliopiston Kasva yrittäjyyteen koulutukseen osallistunutta Salpauksen opinto-ohjaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrittäjyysopintoihin ohjaamista ei ole selkeästi vastuutettu millekään henkilöstöryhmälle. Näkemykset siitä, kenelle ohjaus kuuluu, poikkeavat toisistaan eri koulutusaloilla ja eri henkilöiden kesken. Yrittäjyysopintoja saatetaan jättää valitsematta siksi, että niiden sisältö on vieras, opinnot järjestetään eri kampuksella tai yrittäjyysopintoihin asennoidutaan negatiivisesti.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin opinto-ohjaukseen malli, jonka avulla selkeytetään ohjauksen kulkua sekä ohjaustoimijoiden rooleja ja vastuita. Mallissa yrittäjyysopintoihin ohjauksen tilanteet ja vastuut kartoitetaan koulutusaloittain. Opinto-ohjaajille tehtiin sisältöehdotuksia yrittäjyysopintoihin ohjaukseen.