Lukijatutkimus nuorille aikuisille - Ilkka
Palomäki, Hannu (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ilkka-lehden nuorten seuraajien mielipiteitä lehdestä sekä sen markkinoinnista. Nuoret aikuiset -kohderyhmältä oli tullut aiempiin tutkimuksiin ainoastaan muutamia vastauksia.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sanomalehteen ja nuoriin sanomalehden kohderyhmänä. Toinen tavoite oli toteuttaa lukijatutkimus nuorille Ilkka-lehden seuraajille.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta, teoreettisesta ja empiirisestä. Teoreettinen osa kertoo sanomalehden historiasta, nykypäivästä, sanomalehtien sisällöistä, paperi- sekä verkkoversion tulevaisuudesta ja markkinointiviestinnästä.
Empiirinen osa kertoo kyselylomakkeen antamista vastauksista. Vastauksia kerättiin eri puolilta Seinäjoen kouluja, ja niitä tuli kaiken kaikkiaan 210 kappaletta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selvää siitä, mitä mieltä nuoret ovat tämän hetken Ilkka-lehdestä ja miten he mahdollisesti kehittäisivät sitä.
Tutkimus paljasti vastaajien tyytyväisyyden Ilkkaan. Esimerkiksi lähes kaikista Ilkan ominaisuuksista pidettiin. Ainoastaan 12 % ei aio lukea Ilkka-lehteä tulevaisuudessa ollenkaan. Ilkkaa luetaan säännöllisesti, ja sitä tilaa vastaajista lähes joka toinen. Lehden kehittämisideoita tuli myös useita. Eri ikäryhmien, sekä naisten että miesten välisiä eroja kysymysten vastauksissa ei ollut juuri ollenkaan.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sanomalehteen ja nuoriin sanomalehden kohderyhmänä. Toinen tavoite oli toteuttaa lukijatutkimus nuorille Ilkka-lehden seuraajille.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta, teoreettisesta ja empiirisestä. Teoreettinen osa kertoo sanomalehden historiasta, nykypäivästä, sanomalehtien sisällöistä, paperi- sekä verkkoversion tulevaisuudesta ja markkinointiviestinnästä.
Empiirinen osa kertoo kyselylomakkeen antamista vastauksista. Vastauksia kerättiin eri puolilta Seinäjoen kouluja, ja niitä tuli kaiken kaikkiaan 210 kappaletta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selvää siitä, mitä mieltä nuoret ovat tämän hetken Ilkka-lehdestä ja miten he mahdollisesti kehittäisivät sitä.
Tutkimus paljasti vastaajien tyytyväisyyden Ilkkaan. Esimerkiksi lähes kaikista Ilkan ominaisuuksista pidettiin. Ainoastaan 12 % ei aio lukea Ilkka-lehteä tulevaisuudessa ollenkaan. Ilkkaa luetaan säännöllisesti, ja sitä tilaa vastaajista lähes joka toinen. Lehden kehittämisideoita tuli myös useita. Eri ikäryhmien, sekä naisten että miesten välisiä eroja kysymysten vastauksissa ei ollut juuri ollenkaan.