Ravintola Tallin kokkausillat osana opiskelijoiden hyvinvointia Mikkelin ammattikorkeakoulussa
Leikas, Jani (2012)
Leikas, Jani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokkausiltoja Ravintola Tallin tulisi järjestää Mikkelin ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Toisena selvityksen kohteena oli opiskelijoiden viihtyvyys ja hyvinvointi Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuksella. Tutkimusongelmana oli siis mää-rittää, millaisia kokkausiltoja Ravintola Tallin pitäisi järjestää opiskelijoille. Toisena ongelmana oli selvit-tää, miten opiskelijoiden hyvinvointia ja viihtyvyyttä voitaisiin kehittää Kasarmin kampuksella.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä palvelun tuot-teistamista. Viihtyvyys ja hyvinvointi luvussa tarkasteltiin pedagogista hyvinvointia, vapaa-aikaa hyvin-voinnin tekijänä, opiskelukykyä sekä hyvinvointia Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Palvelujen tuotteistus-luvussa käsitellään palvelun ja konkreettisen tuotteen eroja sekä palvelun kehitystä ideasta valmiiksi palvelutuotteeksi.
Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimus sisälsi myös kvalitatiivisen eli määrällisen kysymyksen. Tutkimus toteutettiin survey–kyselynä Webropol-työkalulla. Kohde-joukkona olivat kaikki Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuksen opiskelijat. Linkki kyselyyn lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin. Kysely oli sekä suomen että englannin kielellä, koska Kasarmin kampuksella opiskelee paljon ulkomaalaisia vaihto– ja tutkinto–opiskelijoita. Kyselyyn tuli 98 vastausta suomenkieliseen kyselyyn ja 16 englanninkieliseen kyselyyn
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä palvelun tuot-teistamista. Viihtyvyys ja hyvinvointi luvussa tarkasteltiin pedagogista hyvinvointia, vapaa-aikaa hyvin-voinnin tekijänä, opiskelukykyä sekä hyvinvointia Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Palvelujen tuotteistus-luvussa käsitellään palvelun ja konkreettisen tuotteen eroja sekä palvelun kehitystä ideasta valmiiksi palvelutuotteeksi.
Tutkimusmenetelmänä oli pääasiassa kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimus sisälsi myös kvalitatiivisen eli määrällisen kysymyksen. Tutkimus toteutettiin survey–kyselynä Webropol-työkalulla. Kohde-joukkona olivat kaikki Mikkelin ammattikorkeakoulun Kasarmin kampuksen opiskelijat. Linkki kyselyyn lähetettiin opiskelijoiden sähköpostiin. Kysely oli sekä suomen että englannin kielellä, koska Kasarmin kampuksella opiskelee paljon ulkomaalaisia vaihto– ja tutkinto–opiskelijoita. Kyselyyn tuli 98 vastausta suomenkieliseen kyselyyn ja 16 englanninkieliseen kyselyyn