Yritysmyynnin kuvaus ja toimintaedellytysten arviointi : case yritys Gigantti Oy, Lahti
Hakala, Jukka (2012)
Hakala, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318102
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ja arvioi yritysmyyntityötä yleisellä tasolla sekä yritysmyynnin toteutusta Lahden Gigantissa. Teoriaosuudessa selvitetään yritysmyynnin luonnetta käytännön myyntityötä tarkastelemalla sekä erilaisia yritysmyynnin ominaispiirteitä tutkimalla. Tavoitteena on luoda kokonaiskuva yritys-myynnin tunnusmerkeistä. Teoriaosuudessa tarkoituksena on selvittää millaista on hyvä myyntityö ja mitä ominaispiirteitä yritysmyyntityö edellyttää tekijältään. Tutkimalla Lahden Gigantin toimintaympäristöä, yritysmyynnin toteutusta sekä organisaatiorakennetta, pyritään selvittämään, millaiset toimintaedellytykset yritysmyynnillä on.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin Gigantin pystyvän tarjoamaan yritysasiakkaille suunniteltuja kattavia palveluita. Toimintaympäristön todettiin olevan yritysmyynnin kannattavuuden mahdollistava. Ongelmana työssä havaittiin yritysmyynnin kannalta kokemattomuus ja yritysmyyjän työnkuvan epäselvyys. Yritysmyynnin haasteeksi osoittautui myös kuluttajamyyntiin suuntautunut organisaatio, jossa ei vielä ymmärretä yritysmyynnin potentiaalia niin hyvin kuin olisi mahdollista.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin Gigantin pystyvän tarjoamaan yritysasiakkaille suunniteltuja kattavia palveluita. Toimintaympäristön todettiin olevan yritysmyynnin kannattavuuden mahdollistava. Ongelmana työssä havaittiin yritysmyynnin kannalta kokemattomuus ja yritysmyyjän työnkuvan epäselvyys. Yritysmyynnin haasteeksi osoittautui myös kuluttajamyyntiin suuntautunut organisaatio, jossa ei vielä ymmärretä yritysmyynnin potentiaalia niin hyvin kuin olisi mahdollista.