Elintarvikealan suurten B2B-yritysten Internetsivut - käytettävyys ja sisältö
Mäkinen, Katri (2012)
Mäkinen, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017494
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suurten elintarvikealan B2B-yritysten www-sivujen käytettävyyttä ja sisältöä. Työn tarkoituksena on tutkia sivustojen rakennetta, navigointiratkaisuja, tiedon informatiivisuutta sekä visuaalista ilmettä käytettävyyden suunnittelussa. Tutkimuksessa selvitetään, miten käytettävyys on huomioitu tämän alan yritysten www-sivuilla, mitä tietoja sivustoilta löytyy ja kuinka pitkälle tiedon informatiivisuudessa mennään. Näiden avulla pyritään ymmärtämään, millainen rooli Internet-sivulla on elintarvikealan B2B-yritysten viestintä- ja markkinointikanavana.
Teoriaosuudessa selvitetään aluksi, millainen merkitys Internet-sivuilla on B2B-yrityksen viestinnässä. Tämän jälkeen käydään tarkemmin läpi käytettävyyden määritelmä ja sen muodostavat osatekijät sekä visuaalinen suunnittelu käytettävyyden tukena. Näiden lisäksi perehdytään teoriaan Internet-sivujen sisällön informatiivisuudesta niin tekstitiedon kuin multimedian osalta. Tietoperustan aineistona toimivat pääasiassa kirjallisuus, Internet-lähteet ja artikkelit.
Työn empiirinen osuus toteutetaan heuristisena evaluointina, joka perustuu jo valmiina olevan tarkistuslistan hyödyntämiseen. Tutkimusosiossa aineisto koostuu kahdentoista mukana olevan yrityksen www-sivuista sekä alan asiantuntijan lausunnoista.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tutkittujen www-sivustojen käytettävyys oli pääasiallisesti joko keskivertaista tai hieman sitä parempaa. Vähiten hajontaa ilmeni sisällön informatiivisuudessa, eniten eroavaisuuksia puolestaan löytyi visuaalisessa suunnittelussa. Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että heikkous yhdessä tutkitussa osa-alueessa näkyi myös muissa saman sivuston osa-alueissa. Jos esimerkiksi navigointi ei ollut kovin toimivaa, sama linja näkyi todennäköisesti myös rakenteessa tai visuaalisessa käytettävyydessä.
Teoriaosuudessa selvitetään aluksi, millainen merkitys Internet-sivuilla on B2B-yrityksen viestinnässä. Tämän jälkeen käydään tarkemmin läpi käytettävyyden määritelmä ja sen muodostavat osatekijät sekä visuaalinen suunnittelu käytettävyyden tukena. Näiden lisäksi perehdytään teoriaan Internet-sivujen sisällön informatiivisuudesta niin tekstitiedon kuin multimedian osalta. Tietoperustan aineistona toimivat pääasiassa kirjallisuus, Internet-lähteet ja artikkelit.
Työn empiirinen osuus toteutetaan heuristisena evaluointina, joka perustuu jo valmiina olevan tarkistuslistan hyödyntämiseen. Tutkimusosiossa aineisto koostuu kahdentoista mukana olevan yrityksen www-sivuista sekä alan asiantuntijan lausunnoista.
Tutkimustuloksista ilmenee, että tutkittujen www-sivustojen käytettävyys oli pääasiallisesti joko keskivertaista tai hieman sitä parempaa. Vähiten hajontaa ilmeni sisällön informatiivisuudessa, eniten eroavaisuuksia puolestaan löytyi visuaalisessa suunnittelussa. Yhteenvetona tuloksista voidaan sanoa, että heikkous yhdessä tutkitussa osa-alueessa näkyi myös muissa saman sivuston osa-alueissa. Jos esimerkiksi navigointi ei ollut kovin toimivaa, sama linja näkyi todennäköisesti myös rakenteessa tai visuaalisessa käytettävyydessä.