Maahanmuuttajanuori ammatillista koulutusta etsimässä : kielitaidon ja koulutusvaihtoehtojen kohtaaminen maahanmuuttajanuoren arjessa
Heino, Linda (2012)
Heino, Linda
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817132
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimukseni kohderyhmänä olivat Turun ammatti-instituutin nuorten maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen palveluala-ryhmän neljä opiskelijaa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille ilman jatkokoulutuspaikkaa jääneen maahanmuuttajataustaisen nuoren jatkokoulutustoiveita ja mahdollisuuksia. Tavoitteena oli myös julkistaa yksilöllisiä tapauksia maahanmuuttajanuorten ammatilliseen peruskoulutukseen pääsyn haasteista sekä nuorten ajatuksia.
Turun ammatti-instituutti järjestää Aninkaisten koulutalolla nuorten maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavaa koulutusta. Koulutus luokitellaan nivelvaihekoulutukseksi, jonka tavoitteena on edistää nuorten siirtymistä toisen asteen koulutukseen.
Käytin tutkimuksessani haastattelua tutkimusmetodina. Tein esihaastattelun ryhmähaastatteluna ja kolme yksilöhaastattelua, joiden avulla sain esille maahanmuuttajaopiskelijan oman näkökulman hänen tilanteestaan yhteishakuprosessin aikana. Tutkimuksen aikana tein tukea antavaa ohjaustyötä opiskelijoiden kanssa, jonka avulla kartoitin nuorten koulutus- ja palveluvaihtoehtoja nivelvaihekoulutuksen jälkeen.
Haastattelujen perusteella suurin koulupaikan saantiin vaikuttava tekijä oli opiskelijan suomenkielen taito kielikokeessa. Yhteishakuprosessi oli nuorelle maahanmuuttajaopiskelijalle sekavaa aikaa, jossa hän koki paljon erilaisia tunteita. Nivelvaihekoulutuksen jälkeen nuorelle on tarjolla erilaisia ohjauspalveluita Turussa, mutta koulutusvaihtoehtoja on tarjolla hyvin vähän.
Yhteishaun koulutusten ulkopuolelle jää valtavasti maahanmuuttajia, joiden kielitaito ei riitä ammatilliseen koulutukseen tai työelämään. He tarvitsisivat monipuolisia kielikursseja ja ammatilliseen koulutukseen valmentavia koulutuksia. Tulevaisuudessa erityisesti maahanmuuttajille tarvittaisiin monivuotisia ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavia koulutuksia, jotta voitaisiin parantaa heidän mahdollisuuksia päästä ammatilliseen peruskoulutukseen.
Turun ammatti-instituutti järjestää Aninkaisten koulutalolla nuorten maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavaa koulutusta. Koulutus luokitellaan nivelvaihekoulutukseksi, jonka tavoitteena on edistää nuorten siirtymistä toisen asteen koulutukseen.
Käytin tutkimuksessani haastattelua tutkimusmetodina. Tein esihaastattelun ryhmähaastatteluna ja kolme yksilöhaastattelua, joiden avulla sain esille maahanmuuttajaopiskelijan oman näkökulman hänen tilanteestaan yhteishakuprosessin aikana. Tutkimuksen aikana tein tukea antavaa ohjaustyötä opiskelijoiden kanssa, jonka avulla kartoitin nuorten koulutus- ja palveluvaihtoehtoja nivelvaihekoulutuksen jälkeen.
Haastattelujen perusteella suurin koulupaikan saantiin vaikuttava tekijä oli opiskelijan suomenkielen taito kielikokeessa. Yhteishakuprosessi oli nuorelle maahanmuuttajaopiskelijalle sekavaa aikaa, jossa hän koki paljon erilaisia tunteita. Nivelvaihekoulutuksen jälkeen nuorelle on tarjolla erilaisia ohjauspalveluita Turussa, mutta koulutusvaihtoehtoja on tarjolla hyvin vähän.
Yhteishaun koulutusten ulkopuolelle jää valtavasti maahanmuuttajia, joiden kielitaito ei riitä ammatilliseen koulutukseen tai työelämään. He tarvitsisivat monipuolisia kielikursseja ja ammatilliseen koulutukseen valmentavia koulutuksia. Tulevaisuudessa erityisesti maahanmuuttajille tarvittaisiin monivuotisia ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavia koulutuksia, jotta voitaisiin parantaa heidän mahdollisuuksia päästä ammatilliseen peruskoulutukseen.