Lahti Skappaa! : toiminnallisen vertaisvalistusmallin toteutus Kärpäsen peruskoulussa
Räsänen, Noora; Juutilainen, Oona; Maisonlahti, Aino-Maija (2012)
Räsänen, Noora
Juutilainen, Oona
Maisonlahti, Aino-Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816955
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä Lahti Skarppaa! toimme Helsingissä käytössä olevan vertaisvalistusmallin kokeiluun Lahteen, Kärpäsen peruskouluun. Alkuperäistä mallia ei siirretty sellaisenaan Lahteen vaan opinnäytetyöryhmä muokkasi mallista kohdekoululle sopivan version. Muokattu malli sisältää alkuperäisen tavoin vertaisvalistajien koulutukset, valistukset, vanhempainillan sekä palautetilaisuudet. Erona Helsingissä toimivaan malliin on, että Lahti Skarppaa käsittelee alkoholin lisäksi myös muita päihteitä.
Aihe syntyi kiinnostuksesta kehittää koulujen päihdekasvatukseen tasavertaisempi, ja nuoria osallistavampi menetelmä. Peruskoulu näyttäytyi luontevana toteutusympäristönä päihdekasvatukselle, sillä päihdevalistus on tapahtunut osana perusopetusta jo aiemmin. Lisäksi perusopetuksen kautta on mahdollista tavoittaa laaja joukko nuoria.
Opinnäytetyöprosessin alussa opinnäytetyöryhmän jäsenet kävivät Helsingissä koulutuksen, jossa heidät perehdytettiin alkuperäisen Skarppi-vertaisvalistus- mallin käyttöön. Tämän jälkeen materiaali muokattiin koululle sopivaksi. Materiaalin ollessa valmista alkoivat opinnäytetyön toteutukset kohdekoululla. Lahti Skarppaa -päihdekasvatuksessa yläkoulun ylempien luokkien oppilaat koulutetaan keskustelemaan päihteistä, jonka jälkeen he toteuttavat valistustunteja yläkoulun alemmille luokille. Lahti Skarppaa- vertaisvalistuksessa vertaisvalistajat olivat yläkoulun 9.- ja 8. luokan oppilaita ja valistettavina olivat yläkoulun 7. sekä ala- koulun 5.luokat.
Vertaisvalistajina toimivat oppilaat sitoutuivat toimintaan esimerkillisesti. He kokivat saaneensa hyvää kokemusta myöhempää elämää varten. Myös yhteistyössä toiminut koulu koki vertaisvalistusmallin toimivana lisänä koulun päihdekasvatukseen.
Aihe syntyi kiinnostuksesta kehittää koulujen päihdekasvatukseen tasavertaisempi, ja nuoria osallistavampi menetelmä. Peruskoulu näyttäytyi luontevana toteutusympäristönä päihdekasvatukselle, sillä päihdevalistus on tapahtunut osana perusopetusta jo aiemmin. Lisäksi perusopetuksen kautta on mahdollista tavoittaa laaja joukko nuoria.
Opinnäytetyöprosessin alussa opinnäytetyöryhmän jäsenet kävivät Helsingissä koulutuksen, jossa heidät perehdytettiin alkuperäisen Skarppi-vertaisvalistus- mallin käyttöön. Tämän jälkeen materiaali muokattiin koululle sopivaksi. Materiaalin ollessa valmista alkoivat opinnäytetyön toteutukset kohdekoululla. Lahti Skarppaa -päihdekasvatuksessa yläkoulun ylempien luokkien oppilaat koulutetaan keskustelemaan päihteistä, jonka jälkeen he toteuttavat valistustunteja yläkoulun alemmille luokille. Lahti Skarppaa- vertaisvalistuksessa vertaisvalistajat olivat yläkoulun 9.- ja 8. luokan oppilaita ja valistettavina olivat yläkoulun 7. sekä ala- koulun 5.luokat.
Vertaisvalistajina toimivat oppilaat sitoutuivat toimintaan esimerkillisesti. He kokivat saaneensa hyvää kokemusta myöhempää elämää varten. Myös yhteistyössä toiminut koulu koki vertaisvalistusmallin toimivana lisänä koulun päihdekasvatukseen.