Henkilöstötutkimuksen suunnittelu ja toteutus : case: Isku konserni
Grove, Ulla (2012)
Grove, Ulla
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa henkilöstötutkimus, jossa selvitetään työhyvinvoinnin tilaa ja työyhteisön toimivuutta Isku konsernissa. Tavoitteena oli myös löytää kehittämiskohteita. Opinnäytetyö toteutettiin Isku konsernin toimeksiannosta. Koska aikaisempia vastaavia tutkimuksia ei Isku kon-sernissa ole ollut, pyrittiin kysely rakentamaan mahdollisimman toimivaksi mittariksi, jotta sitä voidaan käyttää jatkossakin.
Teoriaosuudessa tutkittiin työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita sekä tarkasteltiin mitkä tekijät työhyvinvointiin vaikuttavat.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää eli kyseessä oli triangulaatio. Tutkimuksen kvalitatiivisessa osuudessa haastateltiin yrityksen viittä työntekijää; tavoitteena oli löytää käsitteitä, jotka liittyvät työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Käsitteet auttoivat kvantitatiivisen osuuden eli lomaketutkimuksen kysymysten laatimisessa.
Kyselylomake tehtiin Digium-ohjelmalla ja lähetettiin koko yrityksen henkilökunnalle (N=880) kesäkuussa 2012. Kysymykset käsittelivät seuraavia aihepiirejä: yleinen työtyytyväisyys, työnantajamielikuva, viestintä ja tiedonkulku, johtami-nen, oman työn organisointi, työolot, työilmapiiri ja yhteistyö, esimiestyö, palkkaus ja palkitseminen sekä osaamisen kehittäminen. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 56 %.
Tutkimuksesta käy ilmi, että 70 % vastaajista on melko tai erittäin tyytyväisiä Iskuun työnantajana, joskin toisaalta melkein puolet on sitä mieltä, että tyytyväisyys on heikentynyt viimeisen vuoden aikana. Henkilöstön työhyvinvointi on melko hyvä, sillä korkeimmat arvosanat saivat työhyvinvointiin läheisesti liittyvät kysymykset, jotka koskivat oman tehtävän organisointia, työilmapiiriä ja työoloja.
Kehitystä vaativia asioita ovat tutkimuksen mukaan viestintä ja tiedonkulku, johtaminen ja palkkaus. Näitä yritys voisi kehittää esimerkiksi perehdyttämällä johtoa työhyvinvointiin liittyviin asioihin, lisäämällä esimiesten koulutusta ja määrittelemällä esimiesten vastuualueet hyvinvointiin liittyen, päivittämällä intranetin ajan tasalle sekä palkitsemisen malleja kehittämällä.
Teoriaosuudessa tutkittiin työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä ja teorioita sekä tarkasteltiin mitkä tekijät työhyvinvointiin vaikuttavat.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää eli kyseessä oli triangulaatio. Tutkimuksen kvalitatiivisessa osuudessa haastateltiin yrityksen viittä työntekijää; tavoitteena oli löytää käsitteitä, jotka liittyvät työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen. Käsitteet auttoivat kvantitatiivisen osuuden eli lomaketutkimuksen kysymysten laatimisessa.
Kyselylomake tehtiin Digium-ohjelmalla ja lähetettiin koko yrityksen henkilökunnalle (N=880) kesäkuussa 2012. Kysymykset käsittelivät seuraavia aihepiirejä: yleinen työtyytyväisyys, työnantajamielikuva, viestintä ja tiedonkulku, johtami-nen, oman työn organisointi, työolot, työilmapiiri ja yhteistyö, esimiestyö, palkkaus ja palkitseminen sekä osaamisen kehittäminen. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 56 %.
Tutkimuksesta käy ilmi, että 70 % vastaajista on melko tai erittäin tyytyväisiä Iskuun työnantajana, joskin toisaalta melkein puolet on sitä mieltä, että tyytyväisyys on heikentynyt viimeisen vuoden aikana. Henkilöstön työhyvinvointi on melko hyvä, sillä korkeimmat arvosanat saivat työhyvinvointiin läheisesti liittyvät kysymykset, jotka koskivat oman tehtävän organisointia, työilmapiiriä ja työoloja.
Kehitystä vaativia asioita ovat tutkimuksen mukaan viestintä ja tiedonkulku, johtaminen ja palkkaus. Näitä yritys voisi kehittää esimerkiksi perehdyttämällä johtoa työhyvinvointiin liittyviin asioihin, lisäämällä esimiesten koulutusta ja määrittelemällä esimiesten vastuualueet hyvinvointiin liittyen, päivittämällä intranetin ajan tasalle sekä palkitsemisen malleja kehittämällä.