Alaselän liikekontrollin häiriön yhteys lukiolaisten koettuun opiskelukykyyn
Tuomi, Kaisla; Vuorinen, Sami (2012)
Tuomi, Kaisla
Vuorinen, Sami
Turun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää alaselän liikekontrollin häiriön yhteyttä lukiolaisten opiskelukykyyn. Tavoitteena on kartoittaa alaselän liikekontrollin erisuuntaisten häiriöiden esiintyvyyttä lukiolaisten keskuudessa ja kirjallisuuden kautta etsiä yhteyttä häiriön aiheuttamien selkäkipujen ja opiskelukyvyn mahdollisen heikentymisen välillä. Opinnäytetyöprojekti toteutettiin yhteistyössä turkulaisen lukion kanssa, jonka opiskelijoita testattiin. Testiryhmä muodostui 16 lukion ensimmäisen vuoden opiskelijasta.
Opinnäytetyöprojekti alkoi tutustumalla opiskelukykyä ja liikekontrollin häiriötä koskevaan kirjallisuuteen. Näiden kahden välinen vuorovaikutussuhde perusteltiin ICF-kaavion ja dynaamisen opiskelukykymallin avulla. Seuraava askel projektissa oli alaselän liikekontrollin häiriön testistön teettäminen lukiolaisille. Testiin osallistuvat nuoret täyttivät esitietolomakkeen, jossa kyseltiin muun muassa mahdollisista selkäkivuista ja niiden aiheuttamasta haitasta opiskeluun. Aineistoa analysoitiin liittämällä tulokset havaintomatriisiin ja tutkimalla korrelaatiota positiivisten löydösten ja esitietolomakkeista selviävän materiaalin avulla.
Tulokset osoittavat, että lukiolaisten keskuudessa esiintyy alaselän liikekontrollin häiriötä. Yhdellä testihenkilöllä ilmeni ekstensiosuuntaista ja muilla multidirektionaalista häiriötä. Yhteyttä alaselän liikekontrollin häiriön ja opiskelukyvyn välillä ei kuitenkaan käytännössä tällä tutkimuksella voitu osoittaa. Yhteyden osoittamiseksi lisää tutkimusta tarvitaan.
Opinnäytetyöprojekti alkoi tutustumalla opiskelukykyä ja liikekontrollin häiriötä koskevaan kirjallisuuteen. Näiden kahden välinen vuorovaikutussuhde perusteltiin ICF-kaavion ja dynaamisen opiskelukykymallin avulla. Seuraava askel projektissa oli alaselän liikekontrollin häiriön testistön teettäminen lukiolaisille. Testiin osallistuvat nuoret täyttivät esitietolomakkeen, jossa kyseltiin muun muassa mahdollisista selkäkivuista ja niiden aiheuttamasta haitasta opiskeluun. Aineistoa analysoitiin liittämällä tulokset havaintomatriisiin ja tutkimalla korrelaatiota positiivisten löydösten ja esitietolomakkeista selviävän materiaalin avulla.
Tulokset osoittavat, että lukiolaisten keskuudessa esiintyy alaselän liikekontrollin häiriötä. Yhdellä testihenkilöllä ilmeni ekstensiosuuntaista ja muilla multidirektionaalista häiriötä. Yhteyttä alaselän liikekontrollin häiriön ja opiskelukyvyn välillä ei kuitenkaan käytännössä tällä tutkimuksella voitu osoittaa. Yhteyden osoittamiseksi lisää tutkimusta tarvitaan.