Koulupoissaolot : Vaisaaren koulun nuorten näkökulmasta
Lainio, Johanna (2012)
Lainio, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616396
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen yläkoulun oppilaiden koulupoissaolojen taustatekijöitä Raisiossa, Vaisaaren koulussa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja tiedonkeruu menetelmänä käytin puoli-strukturoitua teemahaastattelua, jonka tein seitsemälle 7. – 9. luokkalaiselle oppilaille. Haastat-telin niitä nuoria, joilla on paljon poissaoloja koulusta. Haastateltavat valikoituivat haastatteluihin koulun terveydenhoitajan ehdotusten kautta. Terveydenhoitaja ja kuraattori rajasivat haastatte-luista pois ne nuoret, joiden psyykkinen hyvinvointi ei olisi kestänyt haastattelua. Kaikki haasta-teltavat olivat tyttöjä, pojat eivät olleet innostuneita osallistumaan. Haastatteluun osallistuminen oli vapaaehtoista ja lupa haastatteluihin pyydettiin vanhemmilta nuorten oman suostumuksen jälkeen. Haastattelut toteutin yksilöhaastatteluina kevään 2012 aikana Vaisaaren koululla.
Lähestyin tutkimuksessani nuorten omasta näkökulmasta tarkasteltuna koulupoissaolojen taus-tasyihin vaikuttavia tekijöitä sekä kodin että koulun osalta. Tärkeintä tutkimuksessani oli, että nuorten näkemys tuli esille poissaolojen syissä sekä se, että nuorta itseään koskevassa asias-sa, halusin kuunnella heitä itseään. Yleisesti ottaen koulupoissaoloihin vaikuttavat monet eri tekijät, esimerkiksi koulun olosuhteet, motivaation puute, sosiaaliset suhteet, elämänhallintaan sekä mielenterveyteen liittyvät ongelmat että oppilaiden mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen (Konu 2002, 43). Tutkimuksessani keskityn nuorten koulupoissaolojen taustasyiden selvittämi-seen kodin, koulun ja vapaa-ajan pohjalta. Haasteena Vaisaaren koulussa ovat ne nuoret, joilla koulupoissaoloja on runsaasti ja jotka ovat vaarassa jäädä luokalleen tai opinnot ovat vaarassa keskeytyä.
Tutkimukseni perusteella oppilaiden poissaolojen syihin vaikuttivat eniten kotiolot sekä koulussa opettaja - oppilas suhde ja hankalat oppiaineet. Ne oppilaat, joilla oli kotona perheen sisäisiä ongelmia, kokivat koulumotivaation ja jaksamisen huonoiksi. Ne oppilaat, jotka tunsivat ongel-miksi vuorovaikutuksen opettajien kanssa tai joilla oli ongelmia oppiaineissa, pyrkivät tietoisesti välttämään tietyn opettajan tunteja tai oppiaineita.
Nuoruus on kehitysvaihde, joka tuo jokaiselle nuorelle omanlaisia haasteita. Nuorten kehitys ja kasvu tapahtuvat yksilölliseen tahtiin, ja tämän huomioiminen myös koulussa saattaisi antaa mahdollisuuksia varhaiseen puuttumiseen oppilaan kohdatessa vaikeuksia koulussa esimerkiksi poissaolojen muodossa. Olisi tärkeää, että poissaoloihin tartuttaisiin mahdollisimman pian, kos-ka yleensä taustalla on usein joku muu ongelma kuin pelkkä laiskuus.
Lähestyin tutkimuksessani nuorten omasta näkökulmasta tarkasteltuna koulupoissaolojen taus-tasyihin vaikuttavia tekijöitä sekä kodin että koulun osalta. Tärkeintä tutkimuksessani oli, että nuorten näkemys tuli esille poissaolojen syissä sekä se, että nuorta itseään koskevassa asias-sa, halusin kuunnella heitä itseään. Yleisesti ottaen koulupoissaoloihin vaikuttavat monet eri tekijät, esimerkiksi koulun olosuhteet, motivaation puute, sosiaaliset suhteet, elämänhallintaan sekä mielenterveyteen liittyvät ongelmat että oppilaiden mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen (Konu 2002, 43). Tutkimuksessani keskityn nuorten koulupoissaolojen taustasyiden selvittämi-seen kodin, koulun ja vapaa-ajan pohjalta. Haasteena Vaisaaren koulussa ovat ne nuoret, joilla koulupoissaoloja on runsaasti ja jotka ovat vaarassa jäädä luokalleen tai opinnot ovat vaarassa keskeytyä.
Tutkimukseni perusteella oppilaiden poissaolojen syihin vaikuttivat eniten kotiolot sekä koulussa opettaja - oppilas suhde ja hankalat oppiaineet. Ne oppilaat, joilla oli kotona perheen sisäisiä ongelmia, kokivat koulumotivaation ja jaksamisen huonoiksi. Ne oppilaat, jotka tunsivat ongel-miksi vuorovaikutuksen opettajien kanssa tai joilla oli ongelmia oppiaineissa, pyrkivät tietoisesti välttämään tietyn opettajan tunteja tai oppiaineita.
Nuoruus on kehitysvaihde, joka tuo jokaiselle nuorelle omanlaisia haasteita. Nuorten kehitys ja kasvu tapahtuvat yksilölliseen tahtiin, ja tämän huomioiminen myös koulussa saattaisi antaa mahdollisuuksia varhaiseen puuttumiseen oppilaan kohdatessa vaikeuksia koulussa esimerkiksi poissaolojen muodossa. Olisi tärkeää, että poissaoloihin tartuttaisiin mahdollisimman pian, kos-ka yleensä taustalla on usein joku muu ongelma kuin pelkkä laiskuus.