Uuden teknisen innovaation kaupallistaminen ja myynnin haasteet : case Juras Oy
Uusitalo, Anna (2012)
Uusitalo, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616371
Tiivistelmä
Lämpöpumppujen määrä pientalojen lämmitysjärjestelmien tukena on lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana huomattavasti. Juras Oy on kehittänyt uuden innovaation, lämpöpumppuun tulevan lisäosan, jonka avulla lämpöpumppu on toimintakykyinen myös kovilla pakkasilla eli ympäri vuoden. Tällöin asiakkaan kokema hyötysuhde kasvaa ja lämpöpumppua voidaan käyttää päälämmön lähteenä. Uudelle tuotteelle on haussa patenttisuoja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten ja mitä väylää käyttäen Juras Oy:n kehittämä uusi innovaatio kannattaisi kaupallistaa. Tutkimuksessa selvitetään myös alalle tyypillisiä myynnin muotoja, markkinointitoimenpiteitä sekä verkostojen vaikutuksia liiketoiminnassa.
Teoriaosuus on yksi iso kokonaisuus, jossa korostuu uuden innovaation tuotteistaminen kaupallistamisen perustana sekä kaupallistamiseen liittyvät olennaiset toimenpiteet. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa myyntistrategian eri muodot (tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti) tukku- ja jälleenmyyjien sekä maahantuojien näkökulmasta, tutkijan mielestä alalle parhaiten soveltuvimmat markkinointitoimenpiteet, lanseerausprosessi sekä verkostojen merkitys liiketoiminnalle. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa selvitetään kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimusmenetelmän kautta saatuja tutkimuksen tuloksia. Tutkimusta varten haastateltiin viittä eri lämpöpumppualan yrittäjää Turun seudulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastattelujen avulla pyrittiin saamaan yleiskuva lämpöpumppualan yritysten muista toimialoista, myynnin organisoinnista, markkinointitoimenpiteistä, sekä ammattilaisten näkökulma Juras Oy:n kehittämästä innovaatiosta, sen mahdollisuuksista markkinoilla ja sen onnistuneesta kaupallistamismenetelmästä.
Haastattelujen perusteella todettiin, että Juras Oy:n kehittämällä lämpöpumpun lisälaitteelle on markkinat jo olemassa, koska Suomessa on satoja tuhansia asennettuja lämpöpumppuja ja niiden asennusmäärät kasvavat vuosittain. Alan ammattilaiset ovat hyvin kiinnostuneita tästä uudesta lisälaitteesta ja sen toimintaperiaatteesta. Tämän uuden tuotteen kaupallistamiselle on kaksi vaihtoehtoa, joko oma valmistus tai yhteistyö jonkun lämpöpumppuvalmistajan kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten ja mitä väylää käyttäen Juras Oy:n kehittämä uusi innovaatio kannattaisi kaupallistaa. Tutkimuksessa selvitetään myös alalle tyypillisiä myynnin muotoja, markkinointitoimenpiteitä sekä verkostojen vaikutuksia liiketoiminnassa.
Teoriaosuus on yksi iso kokonaisuus, jossa korostuu uuden innovaation tuotteistaminen kaupallistamisen perustana sekä kaupallistamiseen liittyvät olennaiset toimenpiteet. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa myyntistrategian eri muodot (tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti) tukku- ja jälleenmyyjien sekä maahantuojien näkökulmasta, tutkijan mielestä alalle parhaiten soveltuvimmat markkinointitoimenpiteet, lanseerausprosessi sekä verkostojen merkitys liiketoiminnalle. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa selvitetään kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimusmenetelmän kautta saatuja tutkimuksen tuloksia. Tutkimusta varten haastateltiin viittä eri lämpöpumppualan yrittäjää Turun seudulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastattelujen avulla pyrittiin saamaan yleiskuva lämpöpumppualan yritysten muista toimialoista, myynnin organisoinnista, markkinointitoimenpiteistä, sekä ammattilaisten näkökulma Juras Oy:n kehittämästä innovaatiosta, sen mahdollisuuksista markkinoilla ja sen onnistuneesta kaupallistamismenetelmästä.
Haastattelujen perusteella todettiin, että Juras Oy:n kehittämällä lämpöpumpun lisälaitteelle on markkinat jo olemassa, koska Suomessa on satoja tuhansia asennettuja lämpöpumppuja ja niiden asennusmäärät kasvavat vuosittain. Alan ammattilaiset ovat hyvin kiinnostuneita tästä uudesta lisälaitteesta ja sen toimintaperiaatteesta. Tämän uuden tuotteen kaupallistamiselle on kaksi vaihtoehtoa, joko oma valmistus tai yhteistyö jonkun lämpöpumppuvalmistajan kanssa.