Äldres självbestämmanderätt inom hemvården i Åbo stad
Suominen, Eeva (2012)
Suominen, Eeva
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316133
Tiivistelmä
Ikääntyneiden määrä kasvaa Suomessa koko ajan, ja siksi on tärkeää tehdä tutkimuksia ja selvityksiä ikääntyneiden elinolosuhteista ja hyvinvoinnista.
Tämä opinnäytetyö on osa projektia Senior- och äldreliv sisällä ja se on kirjoitettu Turun kaupungin toimeksiannosta. Työn tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen haastattelututkimuksen avulla selvittää, miten ikääntyneiden itsemääräämisoikeus huomioidaan Turun kotihoidossa.
Tulokset osoittavat että ikääntyneiden itsemääräämisoikeus huomioidaan ja se toteutuu hyvin kotihoidossa. Asiakkaiden omat ja hoitajien kokemukset vastaavat myös melko hyvin toisiaan. Vain joillakin osa-alueilla asiakkaiden ja hoitajien kokemukset eriävät toisistaan.
Kotihoidon henkilökunta vaikuttaa pääsääntöisesti kunnioittavan asiakkaan kotia ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta omassa kodissaan. Tärkein tutkimustulos on kuitenkin se, että suurin osa haastatelluista asiakkaista on sitä mieltä, että he eivät saa palvelua omalla äidinkielellään, ruotsiksi, vaikka haluaisivat.
Tämä opinnäytetyö on osa projektia Senior- och äldreliv sisällä ja se on kirjoitettu Turun kaupungin toimeksiannosta. Työn tarkoituksena on kirjallisuuskatsauksen ja laadullisen haastattelututkimuksen avulla selvittää, miten ikääntyneiden itsemääräämisoikeus huomioidaan Turun kotihoidossa.
Tulokset osoittavat että ikääntyneiden itsemääräämisoikeus huomioidaan ja se toteutuu hyvin kotihoidossa. Asiakkaiden omat ja hoitajien kokemukset vastaavat myös melko hyvin toisiaan. Vain joillakin osa-alueilla asiakkaiden ja hoitajien kokemukset eriävät toisistaan.
Kotihoidon henkilökunta vaikuttaa pääsääntöisesti kunnioittavan asiakkaan kotia ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta omassa kodissaan. Tärkein tutkimustulos on kuitenkin se, että suurin osa haastatelluista asiakkaista on sitä mieltä, että he eivät saa palvelua omalla äidinkielellään, ruotsiksi, vaikka haluaisivat.