Kaupunkimatkailun tarjoamat mahdollisuudet kulttuurikorttelille : case Fortuna-kortteli Turussa
Lundén, Heidi (2012)
Lundén, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216013
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty, minkälaisia palveluita ja tapahtumia ulkomaalaiset matkailijat kaipaavat Turun Fortuna-korttelin alueelle, jotta se koettaisiin houkuttelevampana vierailukohteena. Samalla on pyritty kartoittamaan ulkomaalaisten matkailijoiden kokemuksia aiemmista vastaavanlaisista kohteista ja saamaan niistä kehitysideoita Fortuna-korttelille.
Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Ensimmäiset haastattelut tehtiin toukokuussa ja viimeiset haastattelut suoritettiin syyskuun alussa 2012. Haastattelun teemat perustuivat paikallisuuteen, ruoka- ja juomapalveluihin sekä tapahtumien merkitykseen alueen vetovoimatekijöinä.
Kaupunkimatkailun merkitys on viime vuosina noussut matkailualan luonteen ja trendien muuttuessa kuluttajien tarpeiden mukana. Yhä useammin matkailijat etsivät uusia kokemuksia ja elämyksiä. Tällöin matkakohteen on kyettävä pysymään mukana muutoksessa, jotta se voi tarjota matkailijoille parhaan mahdollisen matkakokemuksen. Tämä vaatii jatkuvaa kuluttajakäyttäytymisen seurantaa ja kohteen kehittämistä.
Teemahaastatteluiden avulla kerättiin yhteensä 84 vastausta eri kansalaisuuksia, ikäryhmiä ja sukupuolta edustavilta vastaajilta. Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa, että Fortuna-korttelilla on paljon mahdollisuuksia, mikäli se haluaa kehittää itsestään varteenotettavan nähtävyyden. Fortuna-kortteli koetaan nyt jo viehättävänä kohteena, joka on helppo saavuttaa erinomaisen sijaintinsa ansiosta. Mikäli ulkomaalaisista matkailijoista tulee Fortuna-korttelille kohderyhmä, on sen panostettava enemmän kansainvälisyyteen niin opasteiden ja tapahtumien kielessä kuin markkinointiviestinnässäkin.
Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Ensimmäiset haastattelut tehtiin toukokuussa ja viimeiset haastattelut suoritettiin syyskuun alussa 2012. Haastattelun teemat perustuivat paikallisuuteen, ruoka- ja juomapalveluihin sekä tapahtumien merkitykseen alueen vetovoimatekijöinä.
Kaupunkimatkailun merkitys on viime vuosina noussut matkailualan luonteen ja trendien muuttuessa kuluttajien tarpeiden mukana. Yhä useammin matkailijat etsivät uusia kokemuksia ja elämyksiä. Tällöin matkakohteen on kyettävä pysymään mukana muutoksessa, jotta se voi tarjota matkailijoille parhaan mahdollisen matkakokemuksen. Tämä vaatii jatkuvaa kuluttajakäyttäytymisen seurantaa ja kohteen kehittämistä.
Teemahaastatteluiden avulla kerättiin yhteensä 84 vastausta eri kansalaisuuksia, ikäryhmiä ja sukupuolta edustavilta vastaajilta. Tutkimuksen tuloksista on havaittavissa, että Fortuna-korttelilla on paljon mahdollisuuksia, mikäli se haluaa kehittää itsestään varteenotettavan nähtävyyden. Fortuna-kortteli koetaan nyt jo viehättävänä kohteena, joka on helppo saavuttaa erinomaisen sijaintinsa ansiosta. Mikäli ulkomaalaisista matkailijoista tulee Fortuna-korttelille kohderyhmä, on sen panostettava enemmän kansainvälisyyteen niin opasteiden ja tapahtumien kielessä kuin markkinointiviestinnässäkin.