Kilpailijakartoitus: Elintarvikeainesosat Suomessa case: Senson Oy
Aaltonen, Maisa (2012)
Aaltonen, Maisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Suomessa toimivia elintarvikeaineosa-alan yrityksiä. Työ on tehty toimeksiantona Senson Oy:lle, jossa opinnäytetyöntekijä oli töissä kesällä 2012. Senson Oy on lahtelainen elintarvikealan yritys, joka kehittää, valmistaa ja myy ainesosia juoma- ja elintarviketeollisuuteen maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee päämieskauppaa liiketoimintamallina ja sen tuomia haasteita sekä esittelee työssä sovelletut analyysimetodit. Teoriaosuus luo pohjan tutkimukselle, auttaa sen tekemisessä sekä antaa hyödyllistä tietoa ja työkaluja myös yrityksen edustajille.
Työn empiriaosuus on toteutettu pääosin kirjoituspöytätutkimuksena etsien tietoa kilpailijoiden Internet-sivuilta. Lisäksi on haastateltu yrityksen työntekijöitä, jotka ovat tekemisissä elintarvikeainesosakaupan kanssa. Ryhmähaastattelussa kartoitettiin nykyisiä päämiehiä, työntekijöiden tyytyväisyyttä nykyiseen tilanteeseen sekä mahdollisia kasvun paikkoja. Haastattelu antoi myös käsityksen alan nykytilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä.
Johtopäätökset muodostettiin kirjoituspöytätutkimuksen, ryhmähaastattelun sekä opinnäytetyön tekijän omien havaintojen perusteella. Alan yritykset ovat usein erittäin monipuolisia ja tarjoavat palveluitaan monille eri teollisuuden aloille. Tämän lisäksi alalta löytyy yrityksiä, jotka erikoistuneet vain tietyn tyyppisiin tuotteisiin kuten aromeihin. Kilpailu merkittävistä suurista yrityksistä on kovaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee päämieskauppaa liiketoimintamallina ja sen tuomia haasteita sekä esittelee työssä sovelletut analyysimetodit. Teoriaosuus luo pohjan tutkimukselle, auttaa sen tekemisessä sekä antaa hyödyllistä tietoa ja työkaluja myös yrityksen edustajille.
Työn empiriaosuus on toteutettu pääosin kirjoituspöytätutkimuksena etsien tietoa kilpailijoiden Internet-sivuilta. Lisäksi on haastateltu yrityksen työntekijöitä, jotka ovat tekemisissä elintarvikeainesosakaupan kanssa. Ryhmähaastattelussa kartoitettiin nykyisiä päämiehiä, työntekijöiden tyytyväisyyttä nykyiseen tilanteeseen sekä mahdollisia kasvun paikkoja. Haastattelu antoi myös käsityksen alan nykytilanteesta sekä tulevaisuuden näkymistä.
Johtopäätökset muodostettiin kirjoituspöytätutkimuksen, ryhmähaastattelun sekä opinnäytetyön tekijän omien havaintojen perusteella. Alan yritykset ovat usein erittäin monipuolisia ja tarjoavat palveluitaan monille eri teollisuuden aloille. Tämän lisäksi alalta löytyy yrityksiä, jotka erikoistuneet vain tietyn tyyppisiin tuotteisiin kuten aromeihin. Kilpailu merkittävistä suurista yrityksistä on kovaa.