Uusi sukupolvi X asiakkaana
Mannila, Katja (2012)
Mannila, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415273
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda uudelle yritykselle lähtökohdat asiakasstrategian tekemiseen. Käytännössä yritykselle valitaan markkinoille sopiva tapa segmentoida sekä potentiaalinen kohderyhmä, jota lähdetään syvällisemmin tutkimaan.
Teoriaosissa käsitellään kaksi eri kokonaisuutta. Ensimmäisessä osiossa tutustutaan erilaisiin tapoihin segmentoida ja segmentoinnin merkitykseen liiketoiminnalle. Toisessa osassa otetaan kohteeksi itse kuluttaja ja pohditaan kulutuskäyttäytymisen syntyä ja niitä asioita, jotka siihen vaikuttavat. Käsittelyssä ovat myös erilaiset tavat jaotella kuluttajia eri segmentteihin ja erilaisten segmenttien erottavat tekijät.
Tutkimusosiossa tutkimusmenetelmänä käytätään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kuuttatoista valittuun segmenttiin kuuluvaa 1985 -1995 syntynyttä nuorta haastatellaan avoimella haastattelurungolla heidän ravintolakäyttäytymisestään ja ravintolassa asioisimiseen vaikuttavista tekijöistä. Erilaisilla arvokysymyksillä pyritään selvittämään kohderyhmän arvomaailman tärkeimmät vaikuttajat.
Tutkimustuloksista paljastuu, että tutkimuksen kohteena oleva nuori sukupolvi arvostaa monia perinteisinä pidettyjä arvoja, kuten perhe- ja kotikeskeisyyttä, kollektiivisuutta, käytännöllisyyttä, luonnollisuutta, taloudellisuutta ja turvallisuutta. Kohderyhmä myös kokee nykyisen taloudellisen taantuman vaikuttavan heidän kulutukseensa ja valintoihinsa merkittävästi.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että yritykselle on todella tärkeää tuntea syvällisesti asiakkaansa, jotta se pystyy kilpailemaan nykymarkkinoilla. Ihmisten kulutuskäyttäytymistä ohjaavat monet eri asiat, mutta kaiken perustana ovat arvot. Yhteiset jaetut kokemukset muodostavat erilaisia arvoperustoja, jotka yhdistävät eri sukupolvien edustajia. Taloudellisten taantumien keskellä eläneiden sukupolvien arvomaailmat perustuvat selviytymis vaistoihin, jotka muokkaavat arvoja epävarmaan ympäristöön sopiviksi. Tässä samassa ajassa ja ympäristössä toimivan yrityksen täytyy osata muokata tarjontansa juuri näitä arvoja vastaaviksi, jotta se menestyy kilpailussa näiden sukupolvien suosiosta.
Teoriaosissa käsitellään kaksi eri kokonaisuutta. Ensimmäisessä osiossa tutustutaan erilaisiin tapoihin segmentoida ja segmentoinnin merkitykseen liiketoiminnalle. Toisessa osassa otetaan kohteeksi itse kuluttaja ja pohditaan kulutuskäyttäytymisen syntyä ja niitä asioita, jotka siihen vaikuttavat. Käsittelyssä ovat myös erilaiset tavat jaotella kuluttajia eri segmentteihin ja erilaisten segmenttien erottavat tekijät.
Tutkimusosiossa tutkimusmenetelmänä käytätään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kuuttatoista valittuun segmenttiin kuuluvaa 1985 -1995 syntynyttä nuorta haastatellaan avoimella haastattelurungolla heidän ravintolakäyttäytymisestään ja ravintolassa asioisimiseen vaikuttavista tekijöistä. Erilaisilla arvokysymyksillä pyritään selvittämään kohderyhmän arvomaailman tärkeimmät vaikuttajat.
Tutkimustuloksista paljastuu, että tutkimuksen kohteena oleva nuori sukupolvi arvostaa monia perinteisinä pidettyjä arvoja, kuten perhe- ja kotikeskeisyyttä, kollektiivisuutta, käytännöllisyyttä, luonnollisuutta, taloudellisuutta ja turvallisuutta. Kohderyhmä myös kokee nykyisen taloudellisen taantuman vaikuttavan heidän kulutukseensa ja valintoihinsa merkittävästi.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että yritykselle on todella tärkeää tuntea syvällisesti asiakkaansa, jotta se pystyy kilpailemaan nykymarkkinoilla. Ihmisten kulutuskäyttäytymistä ohjaavat monet eri asiat, mutta kaiken perustana ovat arvot. Yhteiset jaetut kokemukset muodostavat erilaisia arvoperustoja, jotka yhdistävät eri sukupolvien edustajia. Taloudellisten taantumien keskellä eläneiden sukupolvien arvomaailmat perustuvat selviytymis vaistoihin, jotka muokkaavat arvoja epävarmaan ympäristöön sopiviksi. Tässä samassa ajassa ja ympäristössä toimivan yrityksen täytyy osata muokata tarjontansa juuri näitä arvoja vastaaviksi, jotta se menestyy kilpailussa näiden sukupolvien suosiosta.