Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Ensiapukoulutusta Jokirannan koulun 8.luokkalaisille
Seppä, Pieta-Maria; Pinola, Hanna (2012)
Seppä, Pieta-Maria
Pinola, Hanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714968
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja
Tekijät: Hanna Pinola, Pieta Seppä
Opinnäytetyön nimi: Ensiapukoulutusta 8.luokkalaisille
Työn ohjaaja: Maija Alahuhta
Työn valmistumislukukausi ja vuosi Sivumäärä 38+6
Järjestimme opinnäytetyönämme ensiapuapukoulutusta Ylivieskan Jokirannan koulun yhdelle 8.luokalle, johon kuului 22 oppilasta. Koulutusta järjestettiin kolmena aamupäi-vänä, joihin sisältyi sekä teoriaosuus että käytännön harjoituksia.
Koulutuspäivien tarkoituksena oli opettaa oppilaille ensiaputaitoja mielenkiintoisilla menetelmillä ja harjaannuttaa heidän päätöksentekotaitojaan. Käytännön harjoituksien tavoitteena oli saada oppilaat osallistumaan aktiivisesti harjoituksiin ja harjoittelemaan kädentaitoja. Projektimme tavoitteena oli kehittää myös omia taitojamme projektin suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä kehittää omia esiintymis- ja vuorovaikutustaito-jamme.
Jokaisena päivänä pidimme koulutusta kaksi 45 minuutin mittaista oppituntia. Kaikkiin kertoihin sisältyi sekä teoriaa, että käytännön harjoituksia. Koulutuksen aiheina olivat haavat ja niiden sitominen, kylkiasento, kolmen koon hoito ja elvytys. Aiheet määräy-tyivät ohjausryhmän kanssa yhteistyössä, ja niiden tarkoituksena oli tukea nuorten elä-mää vapaa-aikana ja koulussa.
Pidimme oppilaille testin ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla, jotta pystyimme arvioi-maan oppilaiden oppimista ja opetuksemme laatua. Sisällytimme testeihin myös palaut-teen, jolla arvioimme päivien onnistumista ja mielekkyyttä. Pyysimme palautteen myös terveystiedon opettajalta, joka oli tunneillamme läsnä.
Tekemämme testien tulokset paranivat ja oppilaat olivat tyytyväisiä pitämäämme koulu-tukseen. Oppilaat pitivät käytännön harjoituksista ja heistä oli tärkeää saada oppia en-siaputaitoja. Opettajan antama palaute koulutuksesta oli hyvää ja hänestä oppilaat kes-kittyivät hyvin kuuntelemaan. Koulutuksen pitäjinä esiintymis- ja vuorovaikutustai-tomme kehittyivät ja saimme kokemusta projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Pro-jektimme toteutui mielestämme hyvin suunnitelman mukaan ja koulutus kokonaisuu-dessaan oli hyödyllinen sekä meille, että oppilaille.
Asiasanat: Ensiapu, oppiminen, opetus, terveystieto
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja
Tekijät: Hanna Pinola, Pieta Seppä
Opinnäytetyön nimi: Ensiapukoulutusta 8.luokkalaisille
Työn ohjaaja: Maija Alahuhta
Työn valmistumislukukausi ja vuosi Sivumäärä 38+6
Järjestimme opinnäytetyönämme ensiapuapukoulutusta Ylivieskan Jokirannan koulun yhdelle 8.luokalle, johon kuului 22 oppilasta. Koulutusta järjestettiin kolmena aamupäi-vänä, joihin sisältyi sekä teoriaosuus että käytännön harjoituksia.
Koulutuspäivien tarkoituksena oli opettaa oppilaille ensiaputaitoja mielenkiintoisilla menetelmillä ja harjaannuttaa heidän päätöksentekotaitojaan. Käytännön harjoituksien tavoitteena oli saada oppilaat osallistumaan aktiivisesti harjoituksiin ja harjoittelemaan kädentaitoja. Projektimme tavoitteena oli kehittää myös omia taitojamme projektin suunnittelussa ja toteuttamisessa sekä kehittää omia esiintymis- ja vuorovaikutustaito-jamme.
Jokaisena päivänä pidimme koulutusta kaksi 45 minuutin mittaista oppituntia. Kaikkiin kertoihin sisältyi sekä teoriaa, että käytännön harjoituksia. Koulutuksen aiheina olivat haavat ja niiden sitominen, kylkiasento, kolmen koon hoito ja elvytys. Aiheet määräy-tyivät ohjausryhmän kanssa yhteistyössä, ja niiden tarkoituksena oli tukea nuorten elä-mää vapaa-aikana ja koulussa.
Pidimme oppilaille testin ensimmäisellä ja viimeisellä kerralla, jotta pystyimme arvioi-maan oppilaiden oppimista ja opetuksemme laatua. Sisällytimme testeihin myös palaut-teen, jolla arvioimme päivien onnistumista ja mielekkyyttä. Pyysimme palautteen myös terveystiedon opettajalta, joka oli tunneillamme läsnä.
Tekemämme testien tulokset paranivat ja oppilaat olivat tyytyväisiä pitämäämme koulu-tukseen. Oppilaat pitivät käytännön harjoituksista ja heistä oli tärkeää saada oppia en-siaputaitoja. Opettajan antama palaute koulutuksesta oli hyvää ja hänestä oppilaat kes-kittyivät hyvin kuuntelemaan. Koulutuksen pitäjinä esiintymis- ja vuorovaikutustai-tomme kehittyivät ja saimme kokemusta projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Pro-jektimme toteutui mielestämme hyvin suunnitelman mukaan ja koulutus kokonaisuu-dessaan oli hyödyllinen sekä meille, että oppilaille.
Asiasanat: Ensiapu, oppiminen, opetus, terveystieto