Kestävän kehityksen opetuksen kehittäminen Kainuun ammattiopistossa Seppälän toimipisteessä
Karppinen, Reetta (2012)
Karppinen, Reetta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114816
Tiivistelmä
Seppälän koulu on Kainuun ammattiopiston luonnonvara- ja ympäristöalan yksikkö Kajaanissa. Yksikössä on opiskelijoita kolmisensataa ja henkilökuntaa noin neljäkymmentä. Seppälässä on tehty tavoitteellista työtä kestävän kehityksen huomioimiseksi opetuksessa ja siitä merkkinä on OKKA-säätiön (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö) myöntämä sertifikaatti, mutta silti on vielä paljon kehitettävää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut jäntevöittää kestävän kehityk-sen opetusta Kainuun ammattiopiston luonnonvara- ja ympäristöalalla Seppälän toimipisteessä. Kestävän kehityksen yksi määritelmä on, että se on kehitystä, joka tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa on kuvattu kehittämisprosessi ja toimenpiteet, joita on tehty. Keskeisenä kehittämistoimenpiteenä on perustettu keke-työryhmä, joka ideoi ja suunnittelee toimenpiteitä yhdessä koko henkilöstön kansa. Keke-teemaviikot ovat yksi keino tehostaa opetusta ja kiinnittää huomio oleellisiin asioihin niin teoria opetuksessa kuin oppimisym-päristöissä. Perusasioiden opettamista varten rakennettiin verkkokurssi internettiin Moodle ympä-ristöön, jossa opiskelijat voivat opetella perusasioita ajasta ja paikasta riippumatta. Opinnäytetyössä on myös kuvattu mallit oppimispoluista, joiden avulla varmistetaan keskeisten keke-asioiden opetus eri tutkinnonosissa.
Tulevaisuudessa tulee panostaa entistä enemmän, jotta kestävän kehityksen asiat tulevat opetuksessa esille läpäisyperiaatteella. Tällöin opiskelijat näkevät, etteivät keke-asiat ole irrallinen koko-naisuus, vaan ne kuuluvat kiinteänä osana omaan osaamiseen ja ammattiin. Samalla tavalla myös kestävät elämäntavat kuuluvat jokaisen arkipäivään.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jossa on kuvattu kehittämisprosessi ja toimenpiteet, joita on tehty. Keskeisenä kehittämistoimenpiteenä on perustettu keke-työryhmä, joka ideoi ja suunnittelee toimenpiteitä yhdessä koko henkilöstön kansa. Keke-teemaviikot ovat yksi keino tehostaa opetusta ja kiinnittää huomio oleellisiin asioihin niin teoria opetuksessa kuin oppimisym-päristöissä. Perusasioiden opettamista varten rakennettiin verkkokurssi internettiin Moodle ympä-ristöön, jossa opiskelijat voivat opetella perusasioita ajasta ja paikasta riippumatta. Opinnäytetyössä on myös kuvattu mallit oppimispoluista, joiden avulla varmistetaan keskeisten keke-asioiden opetus eri tutkinnonosissa.
Tulevaisuudessa tulee panostaa entistä enemmän, jotta kestävän kehityksen asiat tulevat opetuksessa esille läpäisyperiaatteella. Tällöin opiskelijat näkevät, etteivät keke-asiat ole irrallinen koko-naisuus, vaan ne kuuluvat kiinteänä osana omaan osaamiseen ja ammattiin. Samalla tavalla myös kestävät elämäntavat kuuluvat jokaisen arkipäivään.