Facebook Pohjois-Karjalan ammattiopistojen opiskelijahankinnassa
Utriainen, Sirpa (2012)
Utriainen, Sirpa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214086
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millaisia mahdollisuuksia Facebook tarjoa Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ammattiopistojen opiskelijahankintaan. Tutkimusongelman ratkaisua haettiin apukysymyksillä, miksi Pohjois-Karjalan ammattiopistojen tulisi olla mukana sosiaali-sessa mediassa, millaista vuorovaikutteisuuteen pyrkivän viestinnän tulisi olla ja miten Facebook voisi tukea tilaajan nykyistä opiskelijahankintaa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja opiskelijahankinta. Tarkastelunäkökulmana käytettiin Pohjois-Karjalan ammattiopistojen asia-kaskohderyhmää, nuoret käyttäjät. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutki-musmenetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tilaajan tulee olla Facebookissa ja käyttää sitä muun opiskelijahankinnan tukena. Facebookin käyttö tulisi kohdentaa näkyvyyden lisäämiseen, hakijaneuvontaan sekä nykyisiin asiakkaisiin ja sidosryhmiin. Työtä voisi jatkaa ja tutkia Face-bookin ja sosiaalisen median merkitystä koulutuspaikan etsimisessä tilaajan aikuisopiskelijoiden näkökulmasta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä oli digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja opiskelijahankinta. Tarkastelunäkökulmana käytettiin Pohjois-Karjalan ammattiopistojen asia-kaskohderyhmää, nuoret käyttäjät. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena käyttäen tutki-musmenetelmänä teemahaastattelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tilaajan tulee olla Facebookissa ja käyttää sitä muun opiskelijahankinnan tukena. Facebookin käyttö tulisi kohdentaa näkyvyyden lisäämiseen, hakijaneuvontaan sekä nykyisiin asiakkaisiin ja sidosryhmiin. Työtä voisi jatkaa ja tutkia Face-bookin ja sosiaalisen median merkitystä koulutuspaikan etsimisessä tilaajan aikuisopiskelijoiden näkökulmasta.