Perhepäivähoitajien kokemuksia huolen heräämisestä Koillismaalla
Rapakko, Sanna; Järvelä, Saana; Hietala, Riitta (2012)
Rapakko, Sanna
Järvelä, Saana
Hietala, Riitta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713963
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla perhepäivähoitajien kokemuksia huolen heräämisestä työssään. Tutkimuksemme teoreettisen viitekehyksen koostimme perhepäivähoidon erityisyydestä varhaiskasvatuksessa, kasvatuskumppanuudesta, lapsen suotuisan kehityksen teoriasta sekä huoli puheeksi -menetelmästä.
Laadullisen tutkimuksemme aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastatteluja. Haastattelujen teemarungon muodostimme Pulkkisen lapsen suotuisan kehityksen teoriasta. Tutkimusta varten haastattelimme neljää perhepäivähoitajaa. Haastattelimme perhepäivähoitajia heidän omissa työympäristöissään. Käytimme haastatteluaineiston analyysiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Pääasiallisesti haastattelemamme perhepäivähoitajat kokivat luottamusta ja kokemusta selviytymisestään. Kun huolen aiheita oli noussut, oli niistä selvitty omien voimavarojen ja ammatillisten ja muiden tukiverkostojen avulla. Huolen herääminen on kuitenkin paljolti riippuvainen työntekijästä itsestään. Toisella voimavarat ja toimintamahdollisuudet ovat riittävämmät koulutuksen tai työkokemuksen ja erilaisen taustatuen ansiosta kuin toisella. Kokemus huolen heräämisestä syntyy, jos perhepäivähoitaja toteaa omat voimavaransa ja toimintamahdollisuutensa riittämättömiksi ja hänelle itselleen tulee tunne lisätuentarpeesta. Huoli on sitä suurempaa, mitä enemmän työntekijä kokee tarvitsevansa lisätukea.
Laadullisen tutkimuksemme aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastatteluja. Haastattelujen teemarungon muodostimme Pulkkisen lapsen suotuisan kehityksen teoriasta. Tutkimusta varten haastattelimme neljää perhepäivähoitajaa. Haastattelimme perhepäivähoitajia heidän omissa työympäristöissään. Käytimme haastatteluaineiston analyysiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Pääasiallisesti haastattelemamme perhepäivähoitajat kokivat luottamusta ja kokemusta selviytymisestään. Kun huolen aiheita oli noussut, oli niistä selvitty omien voimavarojen ja ammatillisten ja muiden tukiverkostojen avulla. Huolen herääminen on kuitenkin paljolti riippuvainen työntekijästä itsestään. Toisella voimavarat ja toimintamahdollisuudet ovat riittävämmät koulutuksen tai työkokemuksen ja erilaisen taustatuen ansiosta kuin toisella. Kokemus huolen heräämisestä syntyy, jos perhepäivähoitaja toteaa omat voimavaransa ja toimintamahdollisuutensa riittämättömiksi ja hänelle itselleen tulee tunne lisätuentarpeesta. Huoli on sitä suurempaa, mitä enemmän työntekijä kokee tarvitsevansa lisätukea.