Uppbyggning av en marknadskommunikationsplan Case: Hoodit Oy
Pihlflyckt, Sara (2012)
Pihlflyckt, Sara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613874
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att bygga upp en marknadskommunikationsplan för Hoodit Oy. Syftet var att utreda med vilka informationskanaler och hur Hoodit når sin målgrupp. Skribenten utredde också vilka sociala medier passar bäst för Hoodit.
Teoretiska referensramen baserade sig på litteratur om marknadskommunikation, val av målgrupp, medieval och sociala media. Skribenten lyfter fram i teorin de kanaler som passar Hoodit Oy bäst.
Marknadskommunikationsplanen gjordes med hjälp av teorin, som var basen för pla-nen. Skribenten gjorde en intervju med Vd:n Hannele Pihlflyckt som bestämde budge-ten för marknadskommunikationen. Skribenten har jobbat på företaget vilket är till stor nytta då skribenten har lättare att anpassa teorin till företaget och skribenten vet vad företaget behöver.
Resultatet var en marknadskommunikationsplan för Hoodit, som berättar var, när och hur företaget skall göra sin marknadskommunikation. Social media var en stor del av marknadskommunikationen. Budgeten var inte stor men marknadskommunikations-planen är gjord inom budgetramen. The objective of this thesis was to make a marketing communication plans for Hoodit Oy, a Porvoo based company renting and leasing personal and household goods. The objective was to find out how and through which channels Hoodit Oy could reach its target group. The author also investigated which social media would be the most suita-ble for the case company.
The theoretical framework is based on literature on marketing communications, target groups, the choosing of media, and social media. The author emphasizes the channels that suit the company best.
The marketing communications plan was done based on the theoretical framework. An interview was done with the company CEO Hannele Pihlflyckt, who set the budget for the plan. The author has been working in the company, which has been a good ad-vantage, as the author knows what the company needs.
The result was a marketing communications plan for Hoodit Oy, which provides the company with information on where and when it needs to do marketing. Social media played a big part of the marketing communication plan. The budget was not big, but this marketing communications plan was done within the budget.
Teoretiska referensramen baserade sig på litteratur om marknadskommunikation, val av målgrupp, medieval och sociala media. Skribenten lyfter fram i teorin de kanaler som passar Hoodit Oy bäst.
Marknadskommunikationsplanen gjordes med hjälp av teorin, som var basen för pla-nen. Skribenten gjorde en intervju med Vd:n Hannele Pihlflyckt som bestämde budge-ten för marknadskommunikationen. Skribenten har jobbat på företaget vilket är till stor nytta då skribenten har lättare att anpassa teorin till företaget och skribenten vet vad företaget behöver.
Resultatet var en marknadskommunikationsplan för Hoodit, som berättar var, när och hur företaget skall göra sin marknadskommunikation. Social media var en stor del av marknadskommunikationen. Budgeten var inte stor men marknadskommunikations-planen är gjord inom budgetramen.
The theoretical framework is based on literature on marketing communications, target groups, the choosing of media, and social media. The author emphasizes the channels that suit the company best.
The marketing communications plan was done based on the theoretical framework. An interview was done with the company CEO Hannele Pihlflyckt, who set the budget for the plan. The author has been working in the company, which has been a good ad-vantage, as the author knows what the company needs.
The result was a marketing communications plan for Hoodit Oy, which provides the company with information on where and when it needs to do marketing. Social media played a big part of the marketing communication plan. The budget was not big, but this marketing communications plan was done within the budget.