Smartphone marketing – A study into the past and present
Wahlberg, Wille (2012)
Wahlberg, Wille
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090913505
Tiivistelmä
Älypuhelimen markkinointi – Tutkimus menneisyyden kautta nykypäivään
Matkapuhelinteollisuus on läpikäynyt suurta teknologista kasvua, varsinkin kahden viime vuosikymmenen aikana. Mahdolliseksi on tehty uusia ja jännittäviä asioita, joista aiemmin on puhuttu vain tiedefiktiossa. Kaikki tämä uusi teknologia tarvitsee tuekseen käyttäjäystävällisyyden ollakseen kaupallisesti menestynyt.
Tämän tutkimuksen aiheympäristönä on älypuhelimet ja niiden markkinointi, sekä siihen liittyvät mahdolliset ongelmat. Kirjoittajan mielestä älypuhelimet ovat aiemmin mielletty liian teknisiksi ja hankaliksi ei-teknisille ihmisille. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään syitä, jotka johtivat tähän ja miten tänä päivänä käyttäjät kokevat älyphuelinkäytön. Päätutkimuskysymyksenä on, osaavatko älypuhelinkäyttäjät tehokkaasti hyödyntää laitteidensa monipuolisia toimintoja. Aiemmat ongelmat esitetään ja niitä pohditaan, miten nykyteknologia ja laitekanta on ylittänyt esiin tulleet haasteet.
Tutkimus tarjoaa tietoa älypuhelinmarkkinoinnista aikavälinä 90-luvun lopusta nykypäivään saakka. Integroitu markkinointiviestintä tuo teoreettisen viitekehyksen tutkimukseen. Tutkimuksen tulokset tuovat arvokasta tietoa mille tahansa alkavalle liiketoiminta hankkeelle älypuhelinten parissa.
Suuri osa tutkimuksen taustatiedoista ja väitteistä perustuvat tekijän henkilökohtaiseen kokemukseen matkapuhelinalasta kahden vuosikymmenen ajalta, johon sisältyy työkokemusta sekä kiinnostusta alaan. Tekijän väitteitä tukee kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisessä muodossa ja, jonka jakelukanavana toimivat sähköposti ja sosiaalinen media.
Kyselyn tulokset kuvaavat numero muodossa älypuhelinomistajien käyttökokemuksia ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja luovat kuvaa siitä, mitä käyttäjät haluavat puhelimeltaan ja miten sujuvaksi he kokevat sen tehokkaan käytön.
Avainsanat: älypuhelin, mobiiliteknologia, mobiilikäyttäjä, integroitu markkinointiviestintä
Matkapuhelinteollisuus on läpikäynyt suurta teknologista kasvua, varsinkin kahden viime vuosikymmenen aikana. Mahdolliseksi on tehty uusia ja jännittäviä asioita, joista aiemmin on puhuttu vain tiedefiktiossa. Kaikki tämä uusi teknologia tarvitsee tuekseen käyttäjäystävällisyyden ollakseen kaupallisesti menestynyt.
Tämän tutkimuksen aiheympäristönä on älypuhelimet ja niiden markkinointi, sekä siihen liittyvät mahdolliset ongelmat. Kirjoittajan mielestä älypuhelimet ovat aiemmin mielletty liian teknisiksi ja hankaliksi ei-teknisille ihmisille. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään syitä, jotka johtivat tähän ja miten tänä päivänä käyttäjät kokevat älyphuelinkäytön. Päätutkimuskysymyksenä on, osaavatko älypuhelinkäyttäjät tehokkaasti hyödyntää laitteidensa monipuolisia toimintoja. Aiemmat ongelmat esitetään ja niitä pohditaan, miten nykyteknologia ja laitekanta on ylittänyt esiin tulleet haasteet.
Tutkimus tarjoaa tietoa älypuhelinmarkkinoinnista aikavälinä 90-luvun lopusta nykypäivään saakka. Integroitu markkinointiviestintä tuo teoreettisen viitekehyksen tutkimukseen. Tutkimuksen tulokset tuovat arvokasta tietoa mille tahansa alkavalle liiketoiminta hankkeelle älypuhelinten parissa.
Suuri osa tutkimuksen taustatiedoista ja väitteistä perustuvat tekijän henkilökohtaiseen kokemukseen matkapuhelinalasta kahden vuosikymmenen ajalta, johon sisältyy työkokemusta sekä kiinnostusta alaan. Tekijän väitteitä tukee kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisessä muodossa ja, jonka jakelukanavana toimivat sähköposti ja sosiaalinen media.
Kyselyn tulokset kuvaavat numero muodossa älypuhelinomistajien käyttökokemuksia ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja luovat kuvaa siitä, mitä käyttäjät haluavat puhelimeltaan ja miten sujuvaksi he kokevat sen tehokkaan käytön.
Avainsanat: älypuhelin, mobiiliteknologia, mobiilikäyttäjä, integroitu markkinointiviestintä