Asiakastyytyväisyystutkimus : Kahvila-Ravintola AnnMarget Oy
Heikkinen, Elina (2012)
Heikkinen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kahvila-Ravintola AnnMarget Oy. Kahvila-Ravintola AnnMarget toimii Varkaudessa, jossa on paljon kilpailua ja kilpailijoista erottuminen on hankalaa. Tämän työn tarkoituksena oli selvittää Kahvila-Ravintola AnnMargetin asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden toiveet lounas- ja kahvilapalveluiden suhteen.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, joka pidettiin kahvila-ravintolassa. Tutkimuslomakkeet olivat yrityksessä kaiken kaikkiaan kaksi viikkoa, jonka aikana asiakkaita pyydettiin henkilökohtaisesti vastaamaan tutkimukseen heidän asioidessaan yrityksessä. Vastauksia tuli 35 kappaletta 50:stä eli vastausprosentti oli 70 %.
Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä palveluun, tuotteisiin ja yrityksen tiloihin. Vaikka Varkaudessa on kova kilpailu alalla, Kahvila-Ravintola AnnMarget pärjää kilpailussa itse valmistetuilla lounaalla ja kahvilatuotteilla. Asiakkaat toivoivat tutkimuksessa, että lounas voisi olla monipuolisempi, kuten esimerkiksi perunan tilalla voisi olla välillä jotain muuta. Toinen pyyntö oli, että henkilökunta huolehtisi lounasajan puolen välin jälkeen ruokien riittävyydestä. Valitettavan moni joutui itse aina asiasta mainitsemaan ja odottamaan ruokien täyttöä.
Tulevaisuudessa olisi hyvin tarpeellista toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus uudestaan. Sen kautta Kahvila-Ravintola AnnMarget Oy näkisi, onko tavoitteet saavutettu ja onko asiakkaiden mielestä jossain vielä parantamisen varaa.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, joka pidettiin kahvila-ravintolassa. Tutkimuslomakkeet olivat yrityksessä kaiken kaikkiaan kaksi viikkoa, jonka aikana asiakkaita pyydettiin henkilökohtaisesti vastaamaan tutkimukseen heidän asioidessaan yrityksessä. Vastauksia tuli 35 kappaletta 50:stä eli vastausprosentti oli 70 %.
Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä palveluun, tuotteisiin ja yrityksen tiloihin. Vaikka Varkaudessa on kova kilpailu alalla, Kahvila-Ravintola AnnMarget pärjää kilpailussa itse valmistetuilla lounaalla ja kahvilatuotteilla. Asiakkaat toivoivat tutkimuksessa, että lounas voisi olla monipuolisempi, kuten esimerkiksi perunan tilalla voisi olla välillä jotain muuta. Toinen pyyntö oli, että henkilökunta huolehtisi lounasajan puolen välin jälkeen ruokien riittävyydestä. Valitettavan moni joutui itse aina asiasta mainitsemaan ja odottamaan ruokien täyttöä.
Tulevaisuudessa olisi hyvin tarpeellista toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus uudestaan. Sen kautta Kahvila-Ravintola AnnMarget Oy näkisi, onko tavoitteet saavutettu ja onko asiakkaiden mielestä jossain vielä parantamisen varaa.