INNOVATIVE VILLAGE – KEHITTYVÄ KYLÄ : Kylän palveluiden nykytilan ja kehitysideoiden kartoittaminen ja analysointi
Sauranen, Katja (2012)
Sauranen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kuuden keskisuomalaisen kylän asukkaiden ja palveluiden käyttäjien näkemyksiä oman kylän palveluiden nykytilasta, tulevaisuuden toiveista ja kauhuskenaarioista. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on mikä on kylän palvelujen nykytila asukkaiden ja vierailijoiden mielestä.
Opinnäytetyön tiedot kylien palvelukokemuksista kerättiin pääasiassa lomakekyselyn ja kylillä järjestettyjen kyläiltojen avulla. Tutkimukseen vastanneet kyläläiset antoivat oman kylän palveluille keskiarvoksi arvosanan tyydyttävä 7 (asteikolla 4-10). Kyläläiset olivat pettyneitä palvelujen jatkuvaan vähenemiseen omalta kylältä. Palveluiden perässä joudutaan matkustamaan kuntakeskukseen tai maakuntakeskukseen. Kyläläiset uskoivat, että palvelut keskitetään jatkossa nykyistäkin enemmän kuntakeskuksiin. Eniten kyläläisiä huolestuttivat terveyspalveluiden, joukkoliikenteen vuorojen ja pankkipalveluiden väheneminen
omalla kylällä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kyläläiset kokevat lähipalveluksi myös palvelut, joita on siirretty tai ollaan siirtämässä kylältä kuntakeskukseen. Kyläläiset ovat kiinnostuneita kehittämään oman kylänsä palveluja. Opinnäytetyön taulukkoa kylän kokonaistilanteen hahmottamiseen voidaan hyödyntää kylien kehittämistyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kylien kehittämisessä ympäri Suomea.
Opinnäytetyön tiedot kylien palvelukokemuksista kerättiin pääasiassa lomakekyselyn ja kylillä järjestettyjen kyläiltojen avulla. Tutkimukseen vastanneet kyläläiset antoivat oman kylän palveluille keskiarvoksi arvosanan tyydyttävä 7 (asteikolla 4-10). Kyläläiset olivat pettyneitä palvelujen jatkuvaan vähenemiseen omalta kylältä. Palveluiden perässä joudutaan matkustamaan kuntakeskukseen tai maakuntakeskukseen. Kyläläiset uskoivat, että palvelut keskitetään jatkossa nykyistäkin enemmän kuntakeskuksiin. Eniten kyläläisiä huolestuttivat terveyspalveluiden, joukkoliikenteen vuorojen ja pankkipalveluiden väheneminen
omalla kylällä.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että kyläläiset kokevat lähipalveluksi myös palvelut, joita on siirretty tai ollaan siirtämässä kylältä kuntakeskukseen. Kyläläiset ovat kiinnostuneita kehittämään oman kylänsä palveluja. Opinnäytetyön taulukkoa kylän kokonaistilanteen hahmottamiseen voidaan hyödyntää kylien kehittämistyössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kylien kehittämisessä ympäri Suomea.