Palvelun hinnoittelu ja markkinointi : Case: Relator Oy
Pitkälä, Aki (2012)
Pitkälä, Aki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611795
Tiivistelmä
Tietotekniikan ja liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut Relator Oy tarjoaa konsultaatiopalveluita tietojärjestelmien vaatimusmäärittelyjen tekoon sekä hankintakonsultointiin. Asiakkaina ovat suuret yritykset, organisaatiot ja julkishallinnon yksiköt. Relator Oy on kehittänyt oman sovelluksen, johon on kerätty uudelleenkäytettäviä vaatimuksia, joita tarvitaan ohjelmistohankintaprosessin tukena. Vaatimukset on kategorisoitu eri tietokannoiksi, joista voidaan valita asiakkaalle sopivat tietosisällöt.
Palvelun tarkoituksena on tarjota perinteistä tuntihinnoiteltua konsultaatiotyötä edullisempaa palvelua, myymällä asiakkaille uudelleenkäytettäviä vaatimuspaketteja. Myynti voidaan toteuttaa, joko lähettämällä asiakkaalle valmis sisältöpaketti tiedostona tai vaihtoehtoisesti verkkokaupan muodossa. Valmiina on neljä julkaistavaa pakettia, joille tulee määritellä hinnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri hinnoittelumalleja sekä markkinointikanavia uudelle palvelulle. Lisäksi tutkimuskohteena olivat eri sosiaaliset mediat markkinointivälineinä, Relator Oy:n tuotesivut sekä yrityksen oma blogin käyttö.
Tutkimuksessa perehdytään teoriapohjaan markkinoinnista ja palvelujen tuotteistamisesta. Saatujen tietojen avulla pyritään selvittämään IT-palvelujen markkinoinnin lainalaisuuksia ja selvittämään kannattavan hinnoittelun periaatteet.
Opinnäytetyössä saadut tulokset auttavat Relator Oy:tä löytämään parhaat ratkaisut palveluiden myyntiin verkossa. Yritys saa hinnoittelumalleja, joilla tarjottavia paketteja myydään asiakkaille. Lisäksi toimeksiantaja saa tietoa palvelun markkinoinnista verkossa.
Tästä opinnäytetyön versiosta on poistettu neljä sivua liittyen palvelun hinnoitteluun, koska nämä tiedot pitävät sisällään salaista tietoa yrityksen tuotteiden hinnoittelusta.
Palvelun tarkoituksena on tarjota perinteistä tuntihinnoiteltua konsultaatiotyötä edullisempaa palvelua, myymällä asiakkaille uudelleenkäytettäviä vaatimuspaketteja. Myynti voidaan toteuttaa, joko lähettämällä asiakkaalle valmis sisältöpaketti tiedostona tai vaihtoehtoisesti verkkokaupan muodossa. Valmiina on neljä julkaistavaa pakettia, joille tulee määritellä hinnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eri hinnoittelumalleja sekä markkinointikanavia uudelle palvelulle. Lisäksi tutkimuskohteena olivat eri sosiaaliset mediat markkinointivälineinä, Relator Oy:n tuotesivut sekä yrityksen oma blogin käyttö.
Tutkimuksessa perehdytään teoriapohjaan markkinoinnista ja palvelujen tuotteistamisesta. Saatujen tietojen avulla pyritään selvittämään IT-palvelujen markkinoinnin lainalaisuuksia ja selvittämään kannattavan hinnoittelun periaatteet.
Opinnäytetyössä saadut tulokset auttavat Relator Oy:tä löytämään parhaat ratkaisut palveluiden myyntiin verkossa. Yritys saa hinnoittelumalleja, joilla tarjottavia paketteja myydään asiakkaille. Lisäksi toimeksiantaja saa tietoa palvelun markkinoinnista verkossa.
Tästä opinnäytetyön versiosta on poistettu neljä sivua liittyen palvelun hinnoitteluun, koska nämä tiedot pitävät sisällään salaista tietoa yrityksen tuotteiden hinnoittelusta.