Julkaisujärjestelmän videotutoriaalien työprosessi
Vuorela, Juho-Pekka (2012)
Vuorela, Juho-Pekka
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411424
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee opastusvideoiden eli videotutoriaalien tekoprosessia sekä videotutoriaaleista saatua hyötyä yritykselle. Työ on tehty toimeksiantona Innoventum Oy:lle. Työn tarkoitus oli tuottaa yrityksen kehittämälle ja ylläpitämälle iCMS-julkaisujärjestelmälle videotutoriaalien sarja. Videot on pyritty tekemään siten, että ne toimivat perinteisen tekstiohjeistuksen rinnalla vaihtoehtona niille käyttäjille, jotka mieluummin katsovat videoita kuin lukevat tekstiä. Lopulliset videot siirrettiin yrityksen sivustolle asiakkaiden käyttöön.
Työn kirjallisessa osuudessa käydään läpi videoiden tekoprosessi vertaillen tuotettuja videoita verrokkiaineistoon. Vertailun tarkoituksena on löytää verrokkiaineiston ja tuotettujen videoiden väliltä yhtäläisyyksiä ja eroja sekä pohtia näiden vaikutusta tuotettujen videoiden lopputulokseen.
Videoiden tuotantoprosessi on parhaimmillaan kustannustehokas ja huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella pystytään tuottamaan videotutoriaaleja hyvinkin lyhyessä ajassa ja pienillä tuotantokustannuksilla. Ammattimaisen kaluston ja työvoiman puute kuitenkin näkyy helposti lopputuloksessa. Hyvin tuotettu videotutoriaali tai tutoriaalien sarja toimii paitsi oppimisen tukena, myös yrityksen markkinointimateriaalina. Suurimmat videon laatuun vaikuttavat seikat ovat kuvan ja äänen laatu sekä videon tapa käsitellä asioita sille sopivalla tyylillä. Vaikka tuotetut videot eivät ole laadullisesti kilpailukykyisiä muiden vastaavien videoiden kanssa, voi yritys hyödyntää tuotettuja videoita menestyksekkäästi.
Työn kirjallisessa osuudessa käydään läpi videoiden tekoprosessi vertaillen tuotettuja videoita verrokkiaineistoon. Vertailun tarkoituksena on löytää verrokkiaineiston ja tuotettujen videoiden väliltä yhtäläisyyksiä ja eroja sekä pohtia näiden vaikutusta tuotettujen videoiden lopputulokseen.
Videoiden tuotantoprosessi on parhaimmillaan kustannustehokas ja huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella pystytään tuottamaan videotutoriaaleja hyvinkin lyhyessä ajassa ja pienillä tuotantokustannuksilla. Ammattimaisen kaluston ja työvoiman puute kuitenkin näkyy helposti lopputuloksessa. Hyvin tuotettu videotutoriaali tai tutoriaalien sarja toimii paitsi oppimisen tukena, myös yrityksen markkinointimateriaalina. Suurimmat videon laatuun vaikuttavat seikat ovat kuvan ja äänen laatu sekä videon tapa käsitellä asioita sille sopivalla tyylillä. Vaikka tuotetut videot eivät ole laadullisesti kilpailukykyisiä muiden vastaavien videoiden kanssa, voi yritys hyödyntää tuotettuja videoita menestyksekkäästi.