Oman aakkoston suunnittelu ja aakkostolla tehty teksti maalaamalla se piirretyin kirjaimin kankaalle
Blomqvist, Satu (2012)
Blomqvist, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060211337
Tiivistelmä
Kalligrafian tutkintokoulutuksen lopputyöksi suunnitellulla omalla aakkostolla tehtiin Raamatun tekstiä (1. Kor. 13) maalaamalla se piirretyin kirjaimin kankaalle, josta tehtiin pöytäliina. Piirrettyjen kirjainten toteutustapa on kärsivällisyyttä vaativa tekniikka ja poikkeaa täysin kalligrafisten kirjainten kirjoittamisesta terällä. Terällä kirjoitettu kirjain muodostuu viivasta, joka määräytyy tietyn kirjoitustyylin mukaan. Piirrettyyn kirjaimeen jää kirjaimen ääriviivojen sisään tyhjä tila, joka voi olla eri levyinen kirjaimen eri osissa ja tällöin on kyseessä kirjaimen leveät ja kapeat viivat. Lopputyössäni täytettiin kirjaimen ääriviivojen välinen tyhjä osa harmaalla kangasvärillä, jolla tehtiin vierekkäisiä kapeita siveltimen vetoja. Lähes samalla tekniikalla piirrettiin n. 2000 vuotta sitten roomalaiset suuraakkoset kiven pintaan ennen kirjainten hakkaamista kiveen.
Oman aakkoston suunnittelu oli haasteellinen ja pitkäjänteisyyttä vaativa työ, jossa saatiin manipuloida kirjainmuotoja, joiden piti kuitenkin perustua määrättyihin kalligrafisiin sääntöihin. Aakkostosta tehtiin viisi versiota ennen kuin kirjainten todettiin sopivan toisiinsa tekstiluonnoksessa. Opiskelun aiemmassa vaiheessa suunniteltuun omaan suuraakkostoon tehtiin nyt samaan tyyliin sopiva pienaakkosto. Molempien aakkostojen teema on purje ja aakkostojen yleisilme on merellinen. Vaikuttaa siltä, että yhdessä käytettyinä nämä aakkostot tasapainottavat toisiaan, koska toisen aakkoston korostukset puuttuvat toisesta aakkostosta.
Piirrettyinä kirjaimina aakkoston muotoilussa otettiin huomioon niitä kalligrafisia sääntöjä, joiden mukaan kirjoitetaan Italic-tyylisen pienaakkoston kirjaimet. Siinä on a-kirjain kirjaimiston perusmuotona.
Lopputyöksi tehtyjen piirrettyjen kirjainten työvaiheita kehittämällä voidaan vastaavia kirjaimia tehdä tulevaisuudessa erilaisille materiaaleille, kuten nahalle, lasille, maalatulle seinälle, puulle ja kiveen.
Oman aakkoston suunnittelu oli haasteellinen ja pitkäjänteisyyttä vaativa työ, jossa saatiin manipuloida kirjainmuotoja, joiden piti kuitenkin perustua määrättyihin kalligrafisiin sääntöihin. Aakkostosta tehtiin viisi versiota ennen kuin kirjainten todettiin sopivan toisiinsa tekstiluonnoksessa. Opiskelun aiemmassa vaiheessa suunniteltuun omaan suuraakkostoon tehtiin nyt samaan tyyliin sopiva pienaakkosto. Molempien aakkostojen teema on purje ja aakkostojen yleisilme on merellinen. Vaikuttaa siltä, että yhdessä käytettyinä nämä aakkostot tasapainottavat toisiaan, koska toisen aakkoston korostukset puuttuvat toisesta aakkostosta.
Piirrettyinä kirjaimina aakkoston muotoilussa otettiin huomioon niitä kalligrafisia sääntöjä, joiden mukaan kirjoitetaan Italic-tyylisen pienaakkoston kirjaimet. Siinä on a-kirjain kirjaimiston perusmuotona.
Lopputyöksi tehtyjen piirrettyjen kirjainten työvaiheita kehittämällä voidaan vastaavia kirjaimia tehdä tulevaisuudessa erilaisille materiaaleille, kuten nahalle, lasille, maalatulle seinälle, puulle ja kiveen.