Uusasiakashankinta 2020 : Case: Sling Markkinointi Avoin yhtiö
Heiskala, Jesse (2012)
Heiskala, Jesse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on uusasiakashankinnan tulevaisuus. Tutkielmassa on tarkoitus tutustua uusasiakashankintaprosessiin, selvittää tulevaisuuden näkymiä sekä tehdä mahdollisimman tarkka arvio siitä mihin suuntaan uusasiakashankinta on kehittymässä pidemmällä aikavälillä. Tutkielman tavoitteena on saada rakennettua arvio ja kokonaiskuva 2020-luvun uusasiakas-hankinnasta. Case-yritys tulee hyödyntämään tutkielmasta saatuja tuloksia.
Teoria osio käsittelee uusasiakashankinnan taustateoriaa. Osio sisältää tietoa asiakkuuksista, markkinointiviestinnästä, liiketoimintaympäristön muutoksista sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL:n Q1/2012-barometrin. Taustatietoa on käsitelty siinä määrin, että se auttaa ymmärtämään uusasiakashankintaa ja siihen läheisesti liittyviä markkinointitoimenpiteitä paremmin.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta hyödyntäen. Tiedonke-ruumenetelminä on käytetty lähinnä kirjoja ja Internetiä. Lisäksi tutkielmaan liittyen on haas-tateltu kolmea henkilöä asiantuntijan ominaisuudessa ja yhtä yrittäjää, joka toimii tutkielman case-yrityksessä. Kaikki haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Haastatteluiden tuloksia on verrattu MTL:n Q1/2012-barometriin, jolloin tutkielman tuloksiin on saatu lisää syvyttä.
Tutkielmasta saaduista tuloksista voidaan vetää johtopäätöksiä tulevaisuuden uusasiakashankinnasta. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta tutkielman tulosten perusteella on mahdollista vetää suuntaviivoja ja arvioida sitä, miten uusasiakashankinta tulee muuttumaan ja kehittymään tulevaisuudessa. Saatujen tulosten mukaan sosiaalinen media ja digimarkkinointi ovat tulevaisuudessakin vahvassa nosteessa. Lisäksi asiakaspalvelun merkityksen uskotaan kasvavan. Perinteisiin markkinoinnin muotoihin ei enää uskota yhtä vahvasti kuin ennen.
Teoria osio käsittelee uusasiakashankinnan taustateoriaa. Osio sisältää tietoa asiakkuuksista, markkinointiviestinnästä, liiketoimintaympäristön muutoksista sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton MTL:n Q1/2012-barometrin. Taustatietoa on käsitelty siinä määrin, että se auttaa ymmärtämään uusasiakashankintaa ja siihen läheisesti liittyviä markkinointitoimenpiteitä paremmin.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta hyödyntäen. Tiedonke-ruumenetelminä on käytetty lähinnä kirjoja ja Internetiä. Lisäksi tutkielmaan liittyen on haas-tateltu kolmea henkilöä asiantuntijan ominaisuudessa ja yhtä yrittäjää, joka toimii tutkielman case-yrityksessä. Kaikki haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Haastatteluiden tuloksia on verrattu MTL:n Q1/2012-barometriin, jolloin tutkielman tuloksiin on saatu lisää syvyttä.
Tutkielmasta saaduista tuloksista voidaan vetää johtopäätöksiä tulevaisuuden uusasiakashankinnasta. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta tutkielman tulosten perusteella on mahdollista vetää suuntaviivoja ja arvioida sitä, miten uusasiakashankinta tulee muuttumaan ja kehittymään tulevaisuudessa. Saatujen tulosten mukaan sosiaalinen media ja digimarkkinointi ovat tulevaisuudessakin vahvassa nosteessa. Lisäksi asiakaspalvelun merkityksen uskotaan kasvavan. Perinteisiin markkinoinnin muotoihin ei enää uskota yhtä vahvasti kuin ennen.