Osallisuuden toteutuminen Tyttöjen Taloilla
Karjalainen, Maj; Keskinen, Sarianna (2012)
Karjalainen, Maj
Keskinen, Sarianna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229383
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näkyy ja toteutuu Tyttöjen Taloilla. Opinnäytetyömme toteutettiin pääosin yhteistyössä Helsingin Tyttöjen Talon kanssa, mutta mukana olivat myös kaikki muut Suomen Tyttöjen Talot. Tyttöjen talot ovat avoimia kaikille 12–28 -vuotiaille tytöille ja nuorille naisille. Tyttöjen Talon tavoitteena on tukea tyttöjä ja nuoria naisia kasvamaan omannäköisikseen voimaantuneiksi naisiksi. Toivomme, että opinnäytetyöstämme tulevat hyötymään kaikki Suomen Tyttöjen Talot, Setlementtiliike sekä muut aiheesta kiinnostuneet.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi osallisuus. Olemme nostaneet esille kyselylomakkeessamme ja haastattelussa osallisuuden neljä eri elementtiä: vuorovaikutus, yhteisöllisyys, voimaantuminen sekä tavoitettavuus. Näiden teemojen pohjalta pyrimme saamaan vastauksen tutkimuskysymykseemme: Miten osallisuus näkyy ja toteutuu Tyttöjen Talon toiminnassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli se on toteutettu laadullisin menetelmin. Aineiston keräsimme lähettämällä kyselylomakkeen sähköpostitse kaikille Suomen Tyttöjen Talon työntekijöille. Kyselylomakkeessamme on neljä osallisuuteen liittyvää pääteemaa, joiden alla on muutama tarkentava avoin kysymys. Kyselylomakkeen lisäksi teimme puolistrukturoidun haastattelun kahdelle Helsingin Tyttöjen Talon työntekijälle. Analysointimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Aineiston perusteella sekä osallisuusteoriaa tarkastelemalla voidaan sanoa, että osallisuus toteutuu ja näkyy Tyttöjen Taloilla ja sen eteen tehdään myös paljon työtä. Kaikki neljä valitsemaamme pääteemaa näyttivät toteutuvan ainakin joissain määrin kaikissa tutkimuksessamme mukana olleissa Tyttöjen Taloissa. Kehittämistarpeita koettiin olevan vuorovaikutustilanteissa, joissa erilaiset persoonat kohtaavat sekä eri kulttuuritaustaisten sulautumisessa yhteen. Myös verkostojen kanssa tehtävää yhteistyötä voidaan aina kehittää ja lisätä. Varsinkin yhteistyötä koulujen kanssa toivottaisiin olevan enemmän.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi osallisuus. Olemme nostaneet esille kyselylomakkeessamme ja haastattelussa osallisuuden neljä eri elementtiä: vuorovaikutus, yhteisöllisyys, voimaantuminen sekä tavoitettavuus. Näiden teemojen pohjalta pyrimme saamaan vastauksen tutkimuskysymykseemme: Miten osallisuus näkyy ja toteutuu Tyttöjen Talon toiminnassa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli se on toteutettu laadullisin menetelmin. Aineiston keräsimme lähettämällä kyselylomakkeen sähköpostitse kaikille Suomen Tyttöjen Talon työntekijöille. Kyselylomakkeessamme on neljä osallisuuteen liittyvää pääteemaa, joiden alla on muutama tarkentava avoin kysymys. Kyselylomakkeen lisäksi teimme puolistrukturoidun haastattelun kahdelle Helsingin Tyttöjen Talon työntekijälle. Analysointimenetelmänä käytimme teemoittelua.
Aineiston perusteella sekä osallisuusteoriaa tarkastelemalla voidaan sanoa, että osallisuus toteutuu ja näkyy Tyttöjen Taloilla ja sen eteen tehdään myös paljon työtä. Kaikki neljä valitsemaamme pääteemaa näyttivät toteutuvan ainakin joissain määrin kaikissa tutkimuksessamme mukana olleissa Tyttöjen Taloissa. Kehittämistarpeita koettiin olevan vuorovaikutustilanteissa, joissa erilaiset persoonat kohtaavat sekä eri kulttuuritaustaisten sulautumisessa yhteen. Myös verkostojen kanssa tehtävää yhteistyötä voidaan aina kehittää ja lisätä. Varsinkin yhteistyötä koulujen kanssa toivottaisiin olevan enemmän.