PK-YRITYKSEN SISÄISEN VIESTINNÄN KEHITTÄMINEN
Aho, Eija-Liisa (2012)
Aho, Eija-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188830
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeyrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa ja kehittämiskohteita. Samalla selvitettiin, voidaanko kehittämisessä käyttää sähköisiä verkkotyökaluja tai sosiaalisen median välineitä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Siinä haastateltiin yhtiön henkilökuntaa ja tehtiin kysely yhtiön hallitukselle. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina, ja ne nauhoitettiin ja kirjoitettiin auki käyttäen propositiotason litterointia. Tutkimusaineistoa käsiteltiin taulukoimalla ja etsimällä vastauksista mahdollisia kehityskohteita.
Haastattelujen perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä yrityksen nykyiseen sisäiseen viestin-tään, mutta kehityskohteitakin tuli esille, mm. palautteen saaminen omasta työstä, ajantasaisen ja selkeän tiedon saaminen henkilökohtaisen oppimisen ja työstä suoriutumisen tueksi, tiedon välit-täminen ja nykyisten välineiden toimiminen. Sosiaalisen median välineet olivat henkilöstölle osittain tuttuja, mutta ajatus niiden käytöstä yrityksen sisäisessä viestinnässä oli vielä melko selkiytymätön.
Sosiaalisen median välineistä ja verkkotyökaluista koettiin olevan mahdollisia hyötyjä yrityksen viestinnän ja tiedonhallinnan kehittämisessä. Kehittämiskohteiksi valittiin kolme ongelma-aluetta, ja välineiden sovittaminen voidaan aloittaa puhelinjärjestelmän ja sähköpostiviestinnän ajantasaistamisesta, sähköisen työtilaratkaisun rakentamisesta sekä jätesopimusten sähköisestä välittämisestä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Siinä haastateltiin yhtiön henkilökuntaa ja tehtiin kysely yhtiön hallitukselle. Haastattelut tehtiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina, ja ne nauhoitettiin ja kirjoitettiin auki käyttäen propositiotason litterointia. Tutkimusaineistoa käsiteltiin taulukoimalla ja etsimällä vastauksista mahdollisia kehityskohteita.
Haastattelujen perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä yrityksen nykyiseen sisäiseen viestin-tään, mutta kehityskohteitakin tuli esille, mm. palautteen saaminen omasta työstä, ajantasaisen ja selkeän tiedon saaminen henkilökohtaisen oppimisen ja työstä suoriutumisen tueksi, tiedon välit-täminen ja nykyisten välineiden toimiminen. Sosiaalisen median välineet olivat henkilöstölle osittain tuttuja, mutta ajatus niiden käytöstä yrityksen sisäisessä viestinnässä oli vielä melko selkiytymätön.
Sosiaalisen median välineistä ja verkkotyökaluista koettiin olevan mahdollisia hyötyjä yrityksen viestinnän ja tiedonhallinnan kehittämisessä. Kehittämiskohteiksi valittiin kolme ongelma-aluetta, ja välineiden sovittaminen voidaan aloittaa puhelinjärjestelmän ja sähköpostiviestinnän ajantasaistamisesta, sähköisen työtilaratkaisun rakentamisesta sekä jätesopimusten sähköisestä välittämisestä.