Luonnoksesta kolmiulotteiseksi tilaksi : Virtuaalitilan 3D-mallinnus mobiilialustalle
Hemmoranta, Julianna (2012)
Hemmoranta, Julianna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158402
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa opinnäytetyötäni. Toteutin opinnäytetyöni produktio-osan CIE:n (Center for Internet Excellence) Chiru-projektissa. Produktion tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kolmiulotteinen tila mobiililaitteelle. Kyseessä on rokkiklubi-tyylinen huone, jossa ihmiset voivat liikkua virtuaalihahmoillaan eli avatareillaan sekä esimerkiksi keskustella ja kuunnella musiikkia.
Tutkielmani on prosessikuvaus siitä, miten suunnittelin ja toteutin tilan. Tutkielman tavoitteena on kerätä yhteen se oppi, jota projektissa sain, sekä antaa myös muuta tietoa mobiililaitteille mallintamisesta. Alussa kerron siitä, kuinka suunnitteluprosessi toimii ja mitä apukeinoja siinä voi hyödyntää. Loppuosassa kerron mallintamisesta ja siitä, mitä siinä tulee erityisesti ottaa huomioon kun mallinnetaan tilaa mobiilisovellukseen jossa voi olla yhtäaikaisesti useita käyttäjiä omilla avatareillaan.
Raportin pohjana toimii tieto ja oppi jota kertyi produktio-osuutta tehdessä. Lisäksi olen käyttänyt kirjallisia lähteitä tukemaan raporttiani. Esille tulee kysymyksiä esimerkiksi siitä, kuinka mobiililaitteiden tehojen asettamat rajat tulevat vastaan, kuinka suuri tila voi olla, kuinka paljon siellä voi olla tavaroita ja kuinka yksityiskohtaista toteutus voi olla.
Tutkielman tuloksena tein listauksen siitä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon suunnitellessa ja mallintaessa 3D-tilaa mobiililaitteille. Tärkeimpinä huomioina mittasuhteista sopiminen, avatarien ja käyttäjien määrä, valheellinen tilan tuntu ja sen välttäminen sekä se, kuinka säästää tiedoston koossa tekstuurien ja yhdistettyjen muotojen avulla.
Tutkielmani on prosessikuvaus siitä, miten suunnittelin ja toteutin tilan. Tutkielman tavoitteena on kerätä yhteen se oppi, jota projektissa sain, sekä antaa myös muuta tietoa mobiililaitteille mallintamisesta. Alussa kerron siitä, kuinka suunnitteluprosessi toimii ja mitä apukeinoja siinä voi hyödyntää. Loppuosassa kerron mallintamisesta ja siitä, mitä siinä tulee erityisesti ottaa huomioon kun mallinnetaan tilaa mobiilisovellukseen jossa voi olla yhtäaikaisesti useita käyttäjiä omilla avatareillaan.
Raportin pohjana toimii tieto ja oppi jota kertyi produktio-osuutta tehdessä. Lisäksi olen käyttänyt kirjallisia lähteitä tukemaan raporttiani. Esille tulee kysymyksiä esimerkiksi siitä, kuinka mobiililaitteiden tehojen asettamat rajat tulevat vastaan, kuinka suuri tila voi olla, kuinka paljon siellä voi olla tavaroita ja kuinka yksityiskohtaista toteutus voi olla.
Tutkielman tuloksena tein listauksen siitä, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon suunnitellessa ja mallintaessa 3D-tilaa mobiililaitteille. Tärkeimpinä huomioina mittasuhteista sopiminen, avatarien ja käyttäjien määrä, valheellinen tilan tuntu ja sen välttäminen sekä se, kuinka säästää tiedoston koossa tekstuurien ja yhdistettyjen muotojen avulla.