Ryhmäkehityskeskustelu sosiaali- ja terveysalan moniammatillisissa työyhteisöissä
Laine, Susanna; Leskinen, Maarit (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laine, Susanna
Leskinen, Maarit
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117602
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ryhmäkehityskeskustelumallin rakentamista ja kokeilemista kahdessa moniammatillisessa sosiaali- ja terveysalan työyhteisöissä. Opinnäytetyö käynnistyi halusta kehittää moniammatillisten työyhteisöjen yhteistyötä ja menetelmää osaamisen johtamisen tueksi. Palvelujen kehittäminen vaatii organisaatiolta yhteistä toiminnan kehittämistä. Organisaation toimintaan lisäarvoa voidaan saada ryhmän kehityskeskusteluilla, joiden avulla yksilökeskustelujen rinnalla voidaan lisätä ryhmän yhteistä ymmärrystä ja yhteisöllisyyttä. Ryhmäkehityskeskustelu voidaan Aarnikoivun mukaan rakentaa sisällöltään organisaation perustehtävän ja tavoitteiden sekä tulevaisuuden haasteiden ja näihin liittyvän työnjaon ympärille. Kun työyhteisö tiedostaa näiden asioiden lisäksi kaikkien panostuksen tarpeellisuuden tavoitteiden saavuttamisessa, yhteistyö toimii ja työyhteisö on tuloksellinen. Ryhmäkehityskeskustelujen avulla voidaan kirkastaa myös yksilöiden vastuuta ja osuutta koko ryhmän toiminnassa.
Tässä opinnäytetyössä sosiaalialan ja terveysalan opiskelija toteutti kahden tutkijan yhteistyönä toimintatutkimuksen, jossa kehitettiin ryhmäkehityskeskustelumalli sosiaali- ja terveysalan kahteen työyksikköön. Toimintatutkimus koostui kahdestatoista (12) työyhteisöä osallistavasta eri aineistosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen keinoin kehittää malli ryhmäkehityskeskusteluille. Mallin luomisen lisäksi tavoitteena oli osallistaa työyhteisöt ja työntekijät toiminnan kehittämiseen. Rakennettu malli testattiin työyhteisöissä ja selvitettiin työyhteisöjen kokemukset ryhmäkehityskeskusteluista. Lisäksi selvitettiin, millaisena moniammatillisuus näyttäytyi työyhteisöjen ryhmäkehityskeskusteluissa sekä esiintyikö niissä oppivan laatuorganisaation piirteitä.
Tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää ryhmäkehityskeskustelumallin rakennetta, joka perustui työyhteisöjen valitsemiin tärkeisiin aiheisiin ja ryhmäkehityskeskusteluissa käytettyihin menetelmiin. Toteutuneet ryhmäkehityskeskustelut koettiin avoimina, tasavertaisina ja dialogisina vuorovaikutustilanteina, joissa kaikki osallistujat saivat mielipiteensä sanottua. Työyhteisölle ryhmäkehityskeskustelu antoi hyvän mahdollisuuden nykytilan ja tavoitteiden tarkasteluun sekä tulevaisuuden kehittämiseen, mille ryhmä-kehityskeskustelun rakenne antoi tukea. Merkittävää oli myös se, että ryhmäkehityskeskustelumalli mahdollisti oppivan laatuorganisaation ja moniammatillisuuden tunnusmerkkien ja elementtien esiintymisen, ja ne nousivatkin hyvin esille tuloksissa. Parhaimmillaan ryhmäkehityskeskustelu antaa työyhteisöille mahdollisuuden moniammatillisuuden syventämiseen.
Tässä opinnäytetyössä sosiaalialan ja terveysalan opiskelija toteutti kahden tutkijan yhteistyönä toimintatutkimuksen, jossa kehitettiin ryhmäkehityskeskustelumalli sosiaali- ja terveysalan kahteen työyksikköön. Toimintatutkimus koostui kahdestatoista (12) työyhteisöä osallistavasta eri aineistosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen keinoin kehittää malli ryhmäkehityskeskusteluille. Mallin luomisen lisäksi tavoitteena oli osallistaa työyhteisöt ja työntekijät toiminnan kehittämiseen. Rakennettu malli testattiin työyhteisöissä ja selvitettiin työyhteisöjen kokemukset ryhmäkehityskeskusteluista. Lisäksi selvitettiin, millaisena moniammatillisuus näyttäytyi työyhteisöjen ryhmäkehityskeskusteluissa sekä esiintyikö niissä oppivan laatuorganisaation piirteitä.
Tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää ryhmäkehityskeskustelumallin rakennetta, joka perustui työyhteisöjen valitsemiin tärkeisiin aiheisiin ja ryhmäkehityskeskusteluissa käytettyihin menetelmiin. Toteutuneet ryhmäkehityskeskustelut koettiin avoimina, tasavertaisina ja dialogisina vuorovaikutustilanteina, joissa kaikki osallistujat saivat mielipiteensä sanottua. Työyhteisölle ryhmäkehityskeskustelu antoi hyvän mahdollisuuden nykytilan ja tavoitteiden tarkasteluun sekä tulevaisuuden kehittämiseen, mille ryhmä-kehityskeskustelun rakenne antoi tukea. Merkittävää oli myös se, että ryhmäkehityskeskustelumalli mahdollisti oppivan laatuorganisaation ja moniammatillisuuden tunnusmerkkien ja elementtien esiintymisen, ja ne nousivatkin hyvin esille tuloksissa. Parhaimmillaan ryhmäkehityskeskustelu antaa työyhteisöille mahdollisuuden moniammatillisuuden syventämiseen.