Vähäliikenteisen päällystetyn tien kunnostaminen - esimerkkikohde Alipääntie
Karppinen, Matti (2012)
Karppinen, Matti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107478
Tiivistelmä
Vähäliikenteisiä sorateitä ryhdyttiin pinnoittamaan 1970-luvun lopulla lähinnä pölyämisen vähentämiseksi ja vuosittaisten hoitokustannusten pienentämiseksi. Nykyisin näiden vanhojen pintausten reikiintyminen ja epätasaisuus haittaavat liikennettä merkittävästi ja pinnoitettujen teiden huono kunto herättää tyytymättömyyttä tienkäyttäjissä. Öljysora- ja soratien pintaus teiden ja kunnossapito on vaikeaa ja siedettävän palvelutason ylläpitäminen lisää hoitokustannuksia. Yhtenä ylläpidon vaihtoehtona on tien muuttaminen soratieksi.
Vähäliikenteinen maantie tai yksityistie voi olla asfalttibetoni-, sora- tai öljysorapäällysteinen. Tällä hetkellä monet päällystetyt yksityistiet ja myös monet vähäliikenteiset päällystetyt maantiet ovat kunnostuksen tarpeessa. Kuivatus on usein laiminlyöty sekä asfalttipäällystettä ei ole korjattu pitkään aikaan. Viime vuosina asfalttibetoni- ja öljysorapäällysteisiä maanteitä on muutettu sorateiksi. Työn tavoitteena oli tarkastella erilaisia parantamisvaihtoehtoja päällystetylle vähäliikenteiselle tielle. Tarkoituksena oli selvittää Alipääntien parannusvaihtoehtoja, joiden avulla tie saataisiin toimivaksi.
Alipääntielle tehtiin viisi erilaista parannusvaihtoehtoa, jokaisella vaihtoehdolla oli sekoitusjyrsintä ja mahdollinen lisämurske kantavaan kerrokseen. Halvimmaksi vaihtoehdoksi tuli sorapäällyste. Se aiheuttaa kesäisin lisäkustannuksia, mitä ei ole päällystetyllä tiellä. Soratietä pitää lanata, lisätä mursketta kulutuskerrokseen ja pölyämistä hillitä suolaamallla. Lisäksi ajomukavuus on heikompi kuin päällystetyllä tiellä. Alipääntien tiekunta päättää tien parantamisesta ja mitä parannusvaihtoehtoa käytetään.
Vähäliikenteinen maantie tai yksityistie voi olla asfalttibetoni-, sora- tai öljysorapäällysteinen. Tällä hetkellä monet päällystetyt yksityistiet ja myös monet vähäliikenteiset päällystetyt maantiet ovat kunnostuksen tarpeessa. Kuivatus on usein laiminlyöty sekä asfalttipäällystettä ei ole korjattu pitkään aikaan. Viime vuosina asfalttibetoni- ja öljysorapäällysteisiä maanteitä on muutettu sorateiksi. Työn tavoitteena oli tarkastella erilaisia parantamisvaihtoehtoja päällystetylle vähäliikenteiselle tielle. Tarkoituksena oli selvittää Alipääntien parannusvaihtoehtoja, joiden avulla tie saataisiin toimivaksi.
Alipääntielle tehtiin viisi erilaista parannusvaihtoehtoa, jokaisella vaihtoehdolla oli sekoitusjyrsintä ja mahdollinen lisämurske kantavaan kerrokseen. Halvimmaksi vaihtoehdoksi tuli sorapäällyste. Se aiheuttaa kesäisin lisäkustannuksia, mitä ei ole päällystetyllä tiellä. Soratietä pitää lanata, lisätä mursketta kulutuskerrokseen ja pölyämistä hillitä suolaamallla. Lisäksi ajomukavuus on heikompi kuin päällystetyllä tiellä. Alipääntien tiekunta päättää tien parantamisesta ja mitä parannusvaihtoehtoa käytetään.