Teatterin välittäjät : Viestinnän haasteet ja ammattikunnan roolit suomalaisissa teattereissa
Kuustie, Hanna (2012)
Kuustie, Hanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097121
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on ollut tutkia viestinnän ammattilaisten rooleja teatteriorganisaatioissa, määritellä kehittämistarpeet ja poimia tulosten pohjalta toimivia viestinnän käytäntöjä suomalaisista teattereista. Tulosten pohjalta on laadittu ehdotuksia kehittämistoimenpiteistä ja ideaaleja toimivammasta teatterin viestinnästä suhteessa teatteriin työyhteisönä.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja, dokumenttianalyysin teemakortiston rakentamista ja vertaisarviointia (benchmarking).
Teemahaastattelut toteutettiin 12 suomalaisessa puheteatterissa henkilökohtaisesti. Tutkittaviksi teattereiksi valittiin kokonsa, hallintomuotonsa ja alueellisen sijaintinsa perusteella mahdollisimman tasainen joukko. Haastatteluista seitsemän toteutettiin valtionosuuslainsäädännön piirissä toimivassa ammattiteatterissa, yksi valtion vuosibudjetin omasta pykälästään rahoitettavassa ammattiteatterissa ja viisi valtionosuuslainsäädännön ulkopuolella toimivassa ammattiteatterissa.
Teemahaastatteluista saadusta aineistosta nousivat keskeisiksi teemoiksi teatterin viestintätyön vaatimat taidot ja ominaisuudet, teatterin viestinnän erityispiirteet, viestinnän toimintatavat teattereissa, viestinnän ammattilaisten roolit teattereissa, viestintä suhteessa taiteellisten prosessien seuraamiseen sekä viestinnän muutokset menneinä ja tulevana kymmenenä vuotena.
Kehittämistyön tulokset kertovat, että teatterin viestintä eroaa muusta tuoteviestinnästä melko paljon. Tulosten perusteella viestinnän ammattilaisten osaamisen tulee olla teattereissa laajaa ja henkilökohtaisissa ominaisuuksissa korostuvat sosiaaliset taidot. Työn tulosten perusteella viestinnän ammattilaisten työn sisältöjä ei tunneta teattereissa ja omat vaikutusmahdollisuudet teatterin viestintään koetaan puolessa tutkituista teattereista huonoiksi. Viestinnän ammattilaiset vastasivat lähes kaikissa haastatteluissa, että heillä on liian vähän aikaa seurata taiteellisia prosesseja ja pitivät tärkeänä parantaa tilannetta. Teatterin viestinnän nähtiin muuttuneen paljon viimeisenä kymmenenä vuotena ja tulevaisuudessa muutostahdin nähtiin kasvavan entisestään.
Teattereiden viestinnän tärkeitä kehittämisen kohteita ovat osaamisen ylläpitäminen muuttuvassa yhteiskunnassa, keskustelevamman työkulttuurin luominen, viestinnän prosessin yhdistyminen taiteelliseen prosessiin tuotannon aikaisemmassa vaiheessa sekä viestinnän strateginen suunnittelu yhdessä koko henkilökunnan kanssa.
Kehittämistyön tulokset esitellään tiedotus- ja markkinointiseminaarissa Seinäjoella toukokuussa 2012. Seminaarissa aloitetaan teattereiden viestintästrateginen työ luomalla edellytykset yhteiseen ideointiin ja syventymällä asiantuntijoiden johdolla strategioiden sisältöihin sekä keinoihin viedä ne käytäntöön omassa työyhteisössä.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja, dokumenttianalyysin teemakortiston rakentamista ja vertaisarviointia (benchmarking).
Teemahaastattelut toteutettiin 12 suomalaisessa puheteatterissa henkilökohtaisesti. Tutkittaviksi teattereiksi valittiin kokonsa, hallintomuotonsa ja alueellisen sijaintinsa perusteella mahdollisimman tasainen joukko. Haastatteluista seitsemän toteutettiin valtionosuuslainsäädännön piirissä toimivassa ammattiteatterissa, yksi valtion vuosibudjetin omasta pykälästään rahoitettavassa ammattiteatterissa ja viisi valtionosuuslainsäädännön ulkopuolella toimivassa ammattiteatterissa.
Teemahaastatteluista saadusta aineistosta nousivat keskeisiksi teemoiksi teatterin viestintätyön vaatimat taidot ja ominaisuudet, teatterin viestinnän erityispiirteet, viestinnän toimintatavat teattereissa, viestinnän ammattilaisten roolit teattereissa, viestintä suhteessa taiteellisten prosessien seuraamiseen sekä viestinnän muutokset menneinä ja tulevana kymmenenä vuotena.
Kehittämistyön tulokset kertovat, että teatterin viestintä eroaa muusta tuoteviestinnästä melko paljon. Tulosten perusteella viestinnän ammattilaisten osaamisen tulee olla teattereissa laajaa ja henkilökohtaisissa ominaisuuksissa korostuvat sosiaaliset taidot. Työn tulosten perusteella viestinnän ammattilaisten työn sisältöjä ei tunneta teattereissa ja omat vaikutusmahdollisuudet teatterin viestintään koetaan puolessa tutkituista teattereista huonoiksi. Viestinnän ammattilaiset vastasivat lähes kaikissa haastatteluissa, että heillä on liian vähän aikaa seurata taiteellisia prosesseja ja pitivät tärkeänä parantaa tilannetta. Teatterin viestinnän nähtiin muuttuneen paljon viimeisenä kymmenenä vuotena ja tulevaisuudessa muutostahdin nähtiin kasvavan entisestään.
Teattereiden viestinnän tärkeitä kehittämisen kohteita ovat osaamisen ylläpitäminen muuttuvassa yhteiskunnassa, keskustelevamman työkulttuurin luominen, viestinnän prosessin yhdistyminen taiteelliseen prosessiin tuotannon aikaisemmassa vaiheessa sekä viestinnän strateginen suunnittelu yhdessä koko henkilökunnan kanssa.
Kehittämistyön tulokset esitellään tiedotus- ja markkinointiseminaarissa Seinäjoella toukokuussa 2012. Seminaarissa aloitetaan teattereiden viestintästrateginen työ luomalla edellytykset yhteiseen ideointiin ja syventymällä asiantuntijoiden johdolla strategioiden sisältöihin sekä keinoihin viedä ne käytäntöön omassa työyhteisössä.