Tarjoustoiminnan kehittäminen Pohjois-Karjalan aikuisopistossa
Liuska, Sirpa (2012)
Liuska, Sirpa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087074
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tarjoustoiminnan kehittäminen Pohjois-Karjalan aikuisopistossa. Opinnäyteyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä ovat ne keskeiset asiat, joita tulisi kehittää aikuisopiston tarjoustoiminnan kannalta toimivammaksi, laadukkaammaksi sekä yhtenäisemmäksi tarjousten tekijöiden näkökulmista tarkasteltuna. Tavoitteena oli kehittää aikuisopiston tarjoustoiminnan kokonaisuutta siten, että saadaan käytäntöön tehokas, kannattava, laadukas ja vakiintunut toimintamalli toimia tarjousprosessin eri vaiheissa. Lisäksi tavoitteen oli tuoda esille käytännön kehittämisnäkökulmia tarjoustoimintaan sekä määrittää mittariston kriteerit, jonka avulla voidaan seurata muun tarjoustoiminnan laatua.
Tutkimus koostuu kvalitatiivisesta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tehdyn kyselyn avulla selvitettiin tarjoustoiminnassa mukana olevilta heidän näkemyksiään aikuisopiston tarjoustoiminnan eri osa-alueista. Tehtyjen tarjousten sisältöjä vertailtiin satunnaisen otannan kautta. Tarjoustyökalun avulla käytiin läpi niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että tarjouksia ei ole hyväksytty. Havainnoinnin ja käytyjen keskustelujen kautta täsmennettiin tarjoustoimintaan liittyvä haasteita aikuisopistossa.
Teoreettinen viitekehys perustuu prosessijohtamisen kokonaisuuteen, tarjoustoiminnan eri näkökulmien tarkasteluun ja palvelujen tuotteistamisen näkökulmaan tarjousten tekemisessä.
Tuloksista keskeisimpänä asioina nousivat esiin; tarjousten hinnoittelu, tarjousten sisällön tuottaminen, resursseihin liittyvät tekijät, tarjousasiakirjojen ja -prosessin laatutekijät, huolellisuus tarjousten tekemisessä ja työnjako tarjousprosessissa.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpänä teemana on kehittää ELY- keskuksen ja muun tarjoustoiminnan kokonaisuutta siten, siitä saadaan laadukas ja tuloksellinen tapa toimia aikuisopistossa. Saatujen tulosten ja kehittämissuunnitelman pohjalta käytännön kehittäminen aloitetaan kesäkuussa 2012 aikana.
Opinnäytetyön aiheena on tarjoustoiminnan kehittäminen Pohjois-Karjalan aikuisopistossa. Opinnäyteyö perustuu tapaustutkimukseen, jonka tutkimusongelmana oli selvittää, mitkä ovat ne keskeiset asiat, joita tulisi kehittää aikuisopiston tarjoustoiminnan kannalta toimivammaksi, laadukkaammaksi sekä yhtenäisemmäksi tarjousten tekijöiden näkökulmista tarkasteltuna. Tavoitteena oli kehittää aikuisopiston tarjoustoiminnan kokonaisuutta siten, että saadaan käytäntöön tehokas, kannattava, laadukas ja vakiintunut toimintamalli toimia tarjousprosessin eri vaiheissa. Lisäksi tavoitteen oli tuoda esille käytännön kehittämisnäkökulmia tarjoustoimintaan sekä määrittää mittariston kriteerit, jonka avulla voidaan seurata muun tarjoustoiminnan laatua.
Tutkimus koostuu kvalitatiivisesta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tehdyn kyselyn avulla selvitettiin tarjoustoiminnassa mukana olevilta heidän näkemyksiään aikuisopiston tarjoustoiminnan eri osa-alueista. Tehtyjen tarjousten sisältöjä vertailtiin satunnaisen otannan kautta. Tarjoustyökalun avulla käytiin läpi niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että tarjouksia ei ole hyväksytty. Havainnoinnin ja käytyjen keskustelujen kautta täsmennettiin tarjoustoimintaan liittyvä haasteita aikuisopistossa.
Teoreettinen viitekehys perustuu prosessijohtamisen kokonaisuuteen, tarjoustoiminnan eri näkökulmien tarkasteluun ja palvelujen tuotteistamisen näkökulmaan tarjousten tekemisessä.
Tuloksista keskeisimpänä asioina nousivat esiin; tarjousten hinnoittelu, tarjousten sisällön tuottaminen, resursseihin liittyvät tekijät, tarjousasiakirjojen ja -prosessin laatutekijät, huolellisuus tarjousten tekemisessä ja työnjako tarjousprosessissa.
Kehittämissuunnitelman tärkeimpänä teemana on kehittää ELY- keskuksen ja muun tarjoustoiminnan kokonaisuutta siten, siitä saadaan laadukas ja tuloksellinen tapa toimia aikuisopistossa. Saatujen tulosten ja kehittämissuunnitelman pohjalta käytännön kehittäminen aloitetaan kesäkuussa 2012 aikana.