Mummujen Kulttuurikuntoutus : välittäjäorganisaation palvelumallin muodostaminen
Ihanus, Susanna (2012)
Ihanus, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087068
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on ollut muodostaa Kulttuurikuntoutus -niminen palvelumalli ja sitä ylläpitävän välittäjäorganisaation verkostomainen toimintamalli. Kehittämistyön taustalla on näkemys siitä, että soveltavan taiteen palveluiden kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohtaa. Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon ja palvelumallin ideana on käyttää soveltavan taiteen menetelmiä osana ennaltaehkäisevää vanhustyötä. Palvelun kohderyhmänä ovat laitoshoidon ulkopuolella olevat ikäihmiset. Työn tilaajana toimii Kulttuuriosuuskunta Kaje, jossa kirjoittaja toimii tuottajana.
Tietopohjaksi on koottu materiaalia palveluinnovaatioista, palvelumuotoilusta, verkostomaisista toimintatavoista sekä välittäjäorganisaatioista. Kokonaisuuteen on pyritty liittämään myös näkemys kulttuurituottajan toimenkuvasta ja kompetenssivaatimuksista välittäjäorganisaatiossa, joka tuottaa kulttuurialan palveluita toimialojen rajapinnoilla.
Palvelumallin kehittäminen on sidottu palvelumuotoiluprosessin runkoon. Toimintaidea on peilattu osin palveluinnovaatioiden kehittämiseen sekä innovaatiopolitiikan nykyisiin linjauksiin. Kyselyhaastattelulla soveltavan taiteen tekijöille ja sidosryhmän edustajille testattiin palvelumallin tarpeellisuutta ja toimivuutta. Kaikki vastaukset olivat kannustavia, mutta myös hyviä kehittämiskohteita nousi esiin. Työssä esitellään Kulttuurikuntoutuksen palvelupolut ja palveluprosessi sekä verkoston toimijoiden roolit ja toimintatavat.
Loppupäätelmänä työssä on, että Kulttuurikuntoutus -palvelumallin avulla kulttuurialan toimijat saadaan paremmin verkostoitumaan ja heidän palveluilleen syöttömallilla asiakkaita. Verkostomainen liiketoimintamalli tekee työstä kaikille osapuolille kannattavaa.
Tietopohjaksi on koottu materiaalia palveluinnovaatioista, palvelumuotoilusta, verkostomaisista toimintatavoista sekä välittäjäorganisaatioista. Kokonaisuuteen on pyritty liittämään myös näkemys kulttuurituottajan toimenkuvasta ja kompetenssivaatimuksista välittäjäorganisaatiossa, joka tuottaa kulttuurialan palveluita toimialojen rajapinnoilla.
Palvelumallin kehittäminen on sidottu palvelumuotoiluprosessin runkoon. Toimintaidea on peilattu osin palveluinnovaatioiden kehittämiseen sekä innovaatiopolitiikan nykyisiin linjauksiin. Kyselyhaastattelulla soveltavan taiteen tekijöille ja sidosryhmän edustajille testattiin palvelumallin tarpeellisuutta ja toimivuutta. Kaikki vastaukset olivat kannustavia, mutta myös hyviä kehittämiskohteita nousi esiin. Työssä esitellään Kulttuurikuntoutuksen palvelupolut ja palveluprosessi sekä verkoston toimijoiden roolit ja toimintatavat.
Loppupäätelmänä työssä on, että Kulttuurikuntoutus -palvelumallin avulla kulttuurialan toimijat saadaan paremmin verkostoitumaan ja heidän palveluilleen syöttömallilla asiakkaita. Verkostomainen liiketoimintamalli tekee työstä kaikille osapuolille kannattavaa.