Välineitä yläkoulun työrauhan kehittämiseen
Kiiski, Eija (2012)
Kiiski, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087044
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma/ ylempi AMK
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen
EIJA KIISKI Välineitä yläkoulun työrauhan kehittämiseen
Opinnäytetyö 58 sivua + 7 liitesivua
Työn ohjaaja Yliopettaja Minna Veistilä
Toimeksiantaja Virolahden yläaste
Kesäkuu 2012
Avainsanat koulu, osallisuus, ratkaisukeskeisyys, työrauha
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia yläkoulun työrauhasta. Tavoitteena oli löytää ne tekijät, joilla voidaan saavuttaa luokkaan paras mahdollinen työrauha. Tutkimukseen osallistui 7.- 9. luokan oppilaita 13, joista seitsemän oli tyttöjä ja kuusi poikia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla oppilaita puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavat pitivät tärkeänä opettajan taitoa pitää työrauhaa yllä ja opettaa mielenkiintoisesti. Hyvät käytöstavat opitaan kotona ja ystävät ovat tärkeitä. Oppilaat keskustelevat mielellään ja toivoivat, että koulun aikuiset ja vanhemmat keskustelisivat oppilaiden kanssa työrauhaan liittyvistä asioista.
Koulun toimintaa voitaisiin kehittää ratkaisukeskeisillä ja ennaltaehkäisevillä menetelmillä, kuten esimerkiksi käynnistämällä vertaissovittelu ja kasvatuskeskustelu oppilaiden ongelmatilanteiden selvittelyyn. Opettajat saisivat tukea mentoroinnin ja työnohjauksen kautta. Koulu voi kehittyä koko henkilökunnan, oppilaiden ja yhteistyökumppaneiden hyvällä yhteistyöllä. Yhteinen näkemys ei yksin riitä, vaan toimintakulttuurin muutokseen tarvitaan myös valmiuksia, yhteisiä tavoitteita, strategioita, resursseja ja sitoutumista yhteisiin päätöksiin. Kaikessa päätöksenteossa on huomioitava lapsen etu ja tulee kuunnella hänen mielipidettään.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma/ ylempi AMK
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen
EIJA KIISKI Välineitä yläkoulun työrauhan kehittämiseen
Opinnäytetyö 58 sivua + 7 liitesivua
Työn ohjaaja Yliopettaja Minna Veistilä
Toimeksiantaja Virolahden yläaste
Kesäkuu 2012
Avainsanat koulu, osallisuus, ratkaisukeskeisyys, työrauha
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia yläkoulun työrauhasta. Tavoitteena oli löytää ne tekijät, joilla voidaan saavuttaa luokkaan paras mahdollinen työrauha. Tutkimukseen osallistui 7.- 9. luokan oppilaita 13, joista seitsemän oli tyttöjä ja kuusi poikia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla oppilaita puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavat pitivät tärkeänä opettajan taitoa pitää työrauhaa yllä ja opettaa mielenkiintoisesti. Hyvät käytöstavat opitaan kotona ja ystävät ovat tärkeitä. Oppilaat keskustelevat mielellään ja toivoivat, että koulun aikuiset ja vanhemmat keskustelisivat oppilaiden kanssa työrauhaan liittyvistä asioista.
Koulun toimintaa voitaisiin kehittää ratkaisukeskeisillä ja ennaltaehkäisevillä menetelmillä, kuten esimerkiksi käynnistämällä vertaissovittelu ja kasvatuskeskustelu oppilaiden ongelmatilanteiden selvittelyyn. Opettajat saisivat tukea mentoroinnin ja työnohjauksen kautta. Koulu voi kehittyä koko henkilökunnan, oppilaiden ja yhteistyökumppaneiden hyvällä yhteistyöllä. Yhteinen näkemys ei yksin riitä, vaan toimintakulttuurin muutokseen tarvitaan myös valmiuksia, yhteisiä tavoitteita, strategioita, resursseja ja sitoutumista yhteisiin päätöksiin. Kaikessa päätöksenteossa on huomioitava lapsen etu ja tulee kuunnella hänen mielipidettään.